,

Google Analytics og søkemotoroptimalisering | Del 1

Google Analytics er et veldig populært gratisverktøy for de som ønsker å holde oversikt over trafikk, målgrupper og atferd rundt hjemmesiden sin. Når du kobler hjemmesiden din til verktøyet, genererer Analytics detaljert statistikk om brukerne dine. Hvordan de bruker hjemmesiden din, hvor de kommer fra, hvor de ender opp, bounce rate (det vil si hvis de klikker seg videre på siden din eller hopper ut umiddelbart), hvilke enheter de bruker, kjønn og så videre. På denne måten kan du kontinuerlig optimalisere hjemmesiden din basert på din nye kunnskap, og dermed også påvirke salget ditt.

Google Analytics er veldig stort og kan sikkert virke overveldende for noen som møter verktøyet for første gang. Det er veldig mange guider å finne på for eksempel Youtube, for de som ønsker å fordype seg. I denne artikkelen tenkte vi at vi ville se på oppkjøp (acquisition) og kanaler (channels).

Slik ser det ut når du er inne i Google Analytics (se bildet nedenfor).

Du får en del informasjon med en gang, for eksempel brukere, bounce rate og hvor lenge de blir på hjemmesiden din. Til venstre ser du også de forskjellige rapporttypene du kan åpne, fra publikum til atferd og konverteringer.

Det første vi bør se på er oppkjøp (acquisitions). Du velger deretter oppkjøp> all trafikk> kanaler (se bildet nedenfor).

Da får vi følgende rapport (se bildet nedenfor).

Med kanaler får du en god oppsummering av hvor trafikken din kommer fra, både som en graf og en liste (1). Bruk gjerne grafen til å finne ut høysesongen, dvs. når du har mest trafikk på året. På denne måten kan du bedre planlegge når du skal eller ikke skal kjøre annonser i fremtiden. I eksemplet på bildet kan du se en tydelig trafikkøkning ved den gule pilen. Kanskje det er denne datoen du bør fokusere på markedsføringen?

Du kan også angi datoen slik at du sammenligner en periode med en annen, for eksempel 2021 sammenlignet med 2020, eller mai sammenlignet med april (2).

Neste prosjektet for din hjemmeside

Når du jobber med SEO, er det en risiko for at du bare fokuserer på selve søkeordplasseringen og synligheten på Google. Når det ikke skjer mye der, er det en risiko for at du tror at strategien din ikke vil fungere. Da kan det være lurt å se på denne rapporten. Det kan faktisk vise seg at trafikken har økt mye, eller bounce rate har redusert betydelig – det vil si at besøkende blir lenger på hjemmesiden din. Du kan også se at flere sider blir besøkt, og at konverteringsfrekvensen har økt og så videre. Her kan du også sammenligne paid med organic, det vil si kjøpt trafikk og opptjent trafikk. På denne måten kan du lage en ide om hva som bør være det neste prosjektet for din hjemmeside.


Vil du heller se et webinar hvor vi går gjennom SEO, Google Analytics og andre verktøy? Se på filmen nedenfor!

Les mer: Google Analytics og søkemotoroptimalisering | Del 2