Google Ads – slik oppretter du bra Google-annonser

Det blir mer vanlig for bedrifter å investere i Google annonser, uansett størrelse. Dette er ikke overraskende, fordi det er jo en av de beste måtene for å øke nettsalget. Bedriften din trenger ikke å ha et gigantisk markedsføringsbudsjett for annonser for å prøve Google Ads. I stedet kan du prøve noen forskjellige ting med en liten investering, for å finne ut hva som fungerer best for deg. 

Google Ads fungerer som en auksjon der du byr på søkeord, for å få annonsene dine til å vises ovenfor andre. For å sikre fremgang kreves erfaring, men det er mulig å oppnå gode resultater selv uten kompetanse, i det minste i små volumer.

Det å velge de riktige nøkkelordene er viktig, spesielt med et lite budsjett, da det vil ha stor innvirkning på fremgangen din. Hvis bedriften din har et sterkt varemerke, er sannsynligvis de beste ordene knyttet til det, men ellers må du liste opp andre nøkkelord. Det kan være navnene på/typene produkter du selger, enkeltvis eller i kombinasjon med ord som kjøp, bestilling eller med detaljer som fargen på produktet. Det er mange faktorer som bidrar til å avgjøre hva de beste søkeordene er, og det varierer fra bransje til bransje og bedrift til bedrift.


Gå ikke glipp av: 7 feil norske bedrifter gjør på internett


Google Keyword Planner

Et hjelpemiddel du kan bruke til å finne riktig nøkkelord er for eksempel Google Keyword Planner. I dette verktøyet får du et omtrentlig estimat på hvor ofte det blir søkt etter forskjellige søkeord, men også forslag til nye ord. Du vet ofte på et øyeblikk hva du vil bli sett på, og det er slett ikke sikkert at søkeordene du først tenker på er de beste.

Slik ser det ut når du besøker Googles Keyword Planner

Kvalitet fremfor kvantitet

I første omgang trenger du ikke å teste alle mulige varianter av nøkkelordene dine. Selv om du har mange produkter og tjenester, trenger du ikke prøve å fange 100% av den aktuelle trafikken fra Google Ads. For eksempel kan du begynne med å kun ha den mest relevante søkefrasen for hver kategori, og bare få den mest relevante trafikken. Når du har tid og råd, kan du legge til flere nøkkelord for å øke antall besøkende, men hold øye med hvor lønnsomme de er.

Kostnaden for toppresultater avhenger av nisje, kvalitetspoeng og mye mer. Markedsføringen din skal være lønnsom i utgangspunktet, så det kan lønne seg å investere i de lavere plassering som får færre klikk, men flere konverteringer.

Hva er Ads kvalitetspoeng (Quality Score)?

Det handler rett og slett om hvor godt relatert søkeordene dine, annonsene dine og siden de fører til er. Det vil si, hvor relevante de er. I tillegg blir klikkfrekvensen og andre faktorer evaluert, for å vurdere hvor god eller dårlig en bestemt annonse er. Om kvalitetspoengene dine i annonser er høye, vil du kunne havne i en høyere posisjon uten å betale mer per klikk, så det handler ikke kun om hvem som gir det høyeste budet.

Fire forslag som garanterer annonsene dine en høy kvalitetspoeng og klikkfrekvens:

  • Pass på at nøkkelordene brukes i annonsen
  • Sørg for at annonsen samsvarer med landningssiden
  • Oppfordre til handling
  • Nevn hva som skiller deg fra konkurransen Ved å forbedre annonsens relevans resulterer det i en generell forbedring av kampanjen din, med høyere kvalitetspoeng, bedre annonseplassering og lavere kostnad per klikk.

Hvis du vil lære mer om Google Ads, se vårt webinar: