Google Ads – Hva er det egentlig og hvorfor er det bra?

Google Ads er verdens største verktøy for digital annonsering. Det som skiller Google-annonser fra Googles søkeresultater, det vil si resultatene du får opp når du søker etter noe, er at du betaler for å bli sett øverst, og du betaler kun når noen faktisk klikker på annonsen din.

Google Ads tilbyr annonsering i en rekke forskjellige forum, ikke bare i websøk som kanskje er det vanligeste, og det vi også ser på bildet nedenfor. Men med Google Ads kan du annonsere på f.eks. YouTube, i Gmail og på hjemmesider som er koblet til Google-nettverket (Google Display Annonsering).
Google lar deg som annonsør vise tekstannonser, men også bildeannonser, videoer og shoppingannonser.

Søkeannonser (kampanjer for søkenettverk) kalles også tekstannonser, og er de vanligste typene annonser. Annonsene vises med etiketten “Annonse” eller “Ad” på Google når du søker etter noe. De vises ofte med annonseutvidelser, som gjør det mulig for annonsører å vise virksomhetsinformasjon som adresse og telefonnummer i annonsene sine.

Det er fire grunnleggende typer kampanjer i Google Ads

  1. Søkenettverkskampanjer – Vises på Google når du søker etter en bestemt tjeneste eller et bestemt produkt
  2. Kampanjer i Displaynettverket – vises som bilder og korte videoer på forskjellige hjemmesider
  3. Videokampanjer – kommer opp på youtube
  4. Shoppingkampanjer – kommer med bilde/pris når noen søker etter et produkt

Så hvorfor skal du ha Google Ads-annonsering?

Hvis du vil øke antall besøkende på hjemmesiden din, øke salget ditt eller vil at kundene dine skal komme tilbake, kan Google Ads – med relativt enkle og billige midler – være det rette verktøyet for deg. Med annonsering på Google kan du sørge for at bedriften din blir synlig for riktig personer som leter etter det du tilbyr. Hvis du for eksempel tilbyr musikkinstrumenter i Kristiansand, kan du sørge for at annonsene dine er synlige for de som leter etter “kjøp piano Kristiansand” eller “musikkbutikk Kristiansand”. Du betaler kun for de som er interessert i akkurat det du tilbyr, og ingenting annet.

Konkurrentene dine

Tusenvis av bedrifter bruker Google Ads for å markedsføre seg. Det betyr at selv om du rangerer godt organisk, kan du bli presset ned gjennom et Google-søk dersom konkurrentene dine også bruker Google Ads. Det er en veldig kostnadseffektiv og lønnsom annonseringsplattform, men det er ingen garanti for at den vil fungere for alle annonsører.

Hvis du er usikker på om Ads er noe å investere i for bedriften din, anbefaler vi at du kontakter oss på Gule Sider, slik at vi kan hjelpe deg i gang. Du kan få en bedre ide om hvilke muligheter som finnes, og hvordan du kan nå dine mål.
Hvis du vil lære mer om Google Ads, kan du se webinaret vårt om nettop det: