Facebook – den smarte annonseplattformen

For de fleste bedrifter er Facebook og sosiale medier en viktig kilde for å fange potensielle kunders interesser, og det muliggjør også direkte kontakt og dialog med nye og eksisterende kunder. Det er også en avansert annonseplattform som lar deg målrette din markedsføring mot bestemte målgrupper som f.eks de med interesse for bil eller single damer over 40 år. Nedenfor har vi listet de tre hovedstolpene i Facebook-annonsering.

Med sine 3.4 millioner brukere er Facebook de største sosiale mediet i Norge, hvor 82% av brukerne logger på daglig. Facebook kan ses som en stor database der all informasjon vi gir fra oss – hva vi liker, hva vi deler og hvilke interesser vi har – blir lagret. Ved å bruke denne informasjonen målrettet i annonseringen din, vil du kunne basere markedsinvesteringen din på rene fakta, i stedet for gjetninger og antagelser

Annonser på Facebook

Hvis du skal bruke Facebook som en kilde til markedsføring, er det viktig at du har en plan. Det er mange som lager en enkel annonse som ser bra ut, men som ikke gir noe effekt. Du må ha en handlingsplan for din markedsføring. Opprett en plan for budakapet du skal få frem, hvem annonsen skal rettes mot og hvorfor, hvilken landingsside annonsen skal knyttes til og hvor tydelig er formidling av tekst og bilder. Selv om du retter annonsen din mot riktig målgruppe, må annonsen også adresseres til de kundene du vil nå.

For å forstå Facebook bedre må du forstå de 3 stolpene som Facebook bygger på. Disse kan også brukes i annonseringen din på plattformen og i markedsføringen din.

– Demografisk segmentering henter informasjon fra hva folk deler offentlig på Facebook om deres utdanning, politiske synspunkter, familie / sivilstatus, livshendelser, karriere og mer.

– Med geografisk markedsføring kan markedsførere nå postnummer, by, region eller land – på lokalt og globalt nivå – for å levere annonser basert på hvor folk er, enten hjemme, på kontoret eller i butikken. Med geografisk segmentering kan du til enhver tid nå folk der de er. Men også på steder som de bare passerer / besøker.

– Interessegruppering gjør at du kan annonsere til bestemte målgrupper og nå mennesker basert på sider og innlegg de oppretter, liker eller kommenterer.

Facebook er et sterkt segmenteringsverktøy hvor du kan skreddersy din markedsføring og nå de riktige menneskene!

Smart annonseplattform

Facebook er en smart annonseplattform som kan velge brukere som “dine nåværende kunder. Dette kalles “look-a-like audience”, med disse gruppene når ut til nye personer som kan være interessert i virksomheten din fordi de ligner på dine eksisterende kunder. Du kan basere dine lookalikes på en rekke faktorer, for eksempel de som har besøkt nettstedet ditt, gjort en konvertering på nettstedet ditt eller ligner på eksisterende kundeprofiler. Da vet Facebook hvilke brukere som kan ligner på disse profilene, og annonserer dermed bare til din egendefinerte speilgruppe.

Hvis du vil vite mer om Facebook og gikk glipp av vårt Facebook-webinar, kan du se det her

Hvis du vil vite mer om Eniros nye lojalitetsprogram Eniro Ranking Bonus, les mer her