Hva er Facebook-pixel? Slik fungerer målgrupper på Facebook Ads (1 av 3)
Facebook-pixel gjør det mulig for din hjemmeside og Facebook og kommunisere med hverandre. Det er et kraftig verktøy for de som virkelig ønsker å lage gode annonser og kampanjer. Men hva er Facebook-pixel, og hvordan installerer du det riktig?
Med Facebook-pixel koblet til bedriftens nettsted, garanterer du at nettstedet ditt fanger opp all relevant data om de besøkende, og sender det til Facebook. Som Facebook-annonsør kan du opprette tilpassede målgrupper uten å ha koblet en Facebook-pixel til nettstedet ditt, men vår anbefaling er at du gjør nettopp det først. På denne måten garanterer du at du får mest mulig ut av all data.
Så hva er egentlig Facebook-pixel?
Men hva er en Facebook-pixel? Jo, det er en liten kode som gjør at din hjemmeside og Facebook kan kommunisere med hverandre. Den hjelper deg altså med å kjøre veldig spesifikke kampanjer, så det er viktig å installere pixelen på din hjemmeside før du skal kjøre kampanjene.
Hva gjør Facebook-pixel?
Pixelen sender informasjon om hvem som har vært inne på din hjemmeside tilbake til Facebook, slik at man kan rette annonser mot brukere som har besøkt din hjemmeside tidligere. Man får mer data til å analysere i Ads Manager, og Facebook sin algoritme kan lettere optimalisere, noe som gir deg bedre resultat på dine annonser.
Med Facebook-pixel installert kan du:
Som nevnt gjør Facebook-pixel slik at Facebook og din hjemmeside kan prate med hverandre.
Gjennom å ha en pixel kan du blant annet:
- Se til at dine annonser vises for riktige personer. Finn nye kunder, eller personer som har besøkt en spesifikk side eller utført en spesifikk handling på din nettside.
- Øke omsetning. Nå de personer som det er størst sannsynlighet for å utføre en handling som du ønsker. F.eks gjennomføre et kjøp.
- Mål annonseringens resultat. Forstå effekten av din annonsering bedre gjennom å måle hva som skjer når personer ser dem.
Når du har konfigurert Facebook-pixel, så aktiveres den når noen gjør noe på din nettside. Et eksempel kan være om en kunde legger en vare i handlevognen, leser ett blogginnlegg eller sender inn et kontaktskjema. Pixelen tolker hva som skjer, og sender den informasjonen videre til Facebook. I Ads Manager på Facebook kan du se hva dine kunder, besøkende eller blogglesere gjorde. Du kan også nå disse kundene gjennom fremtidige Facebook-annonser, altså det du trenger for å skape tilpassede målgrupper.
To viktige ting for å kunne sette opp pixelen
- Først må man ha en egen nettside for bedrifter
- Deretter må man ha muligheten til å oppdatere nettsidens kode.
Så hvordan lager man, og setter opp, en pixel?
1.Selve pixelen skaper du via din “Business Manager”-konto på Facebook i noe som heter Hendelses-administrasjon.
2. Når kommer du inn på Hendelses-administrasjon, klikker du på “”DATAKILDER”.
3. Du får opp tre alternativer: internett, app og frakoblet.
4. Velg Internett for å koble til nettstedet ditt og dele aktivitet på nettet, inkludert visning av innhold, tillegg til handlekurven og kjøp.
5. Når du har valgt Internett, dukker to nye alternativer opp: API og Facebook-pixel (se bilde). Velg Facebook-pixel og klikk på “TILKNYTT”.
6. Velg et navn på pixelen slik at du enkelt finner riktig piksel senere. Et tips er at du skriver inn adressen til nettsiden din for å se om du kan benytte deg av enkle konfigurasjons-alternativer. Det kommer ann på hvordan nettsiden er satt opp, og det er ikke obligatorisk å legge inn dette.
7. Klikk på fortsett og velg å installere piksler manuelt. Så er det bare å kopiere selve pikselkoden.
Gratulerer! nå har du opprettet koden for Facebook pixel. Det neste steget blir å legge den inn på din nettside. Hvordan du gjør det, kommer an på hvilket system nettsiden din bruker. F.eks så har WordPress ganske tydelig informasjon rundt dette.
Tips: Dersom du er usikker kan ofte et enkelt Google søk på “Facebook pixel og ditt nettside-system” gi deg den informasjon du trenger.
Når du har lagt inn pixelen på nettsiden din så kan du legge til enda litt mer kode for å måle spesifikke handlinger som er viktig for deg. For eksempel et kjøp. Det kan du gjøre ved å installere koden manuelt, eller ved å benytte deg av konfigurasjonsverktøyet for hendelser med pek og klikk-funksjon. Kontroller deretter at pixelen fungerer korrekt. Hvis du fulgte alle trinnene riktig, bør du umiddelbart se at ny og god data begynner å strømme inn i Business Manager.
Får du det fortsatt ikke til? Sjekk ut Facebooks egne hjelpesider for mer hjelp og instruksjoner, eller kontakt oss.
Ta gjerne en titt på webinaret vårt på Facebook nedenfor, og les de andre seksjonene våre om Facebook Ads.