Er det på tide å ønske seg en ny hjemmeside till jul?

Hjemmesiden din er like viktig som en fysisk butikk og er en sentral del av din digitale markedsføring. Akkurat som en innbydende salong kan tiltrekke seg nye kunder, kan en hjemmeside som er langsom og vanskelig å navigere, skremme bort potensielle kunder.

Din hjemmeside er kanskje ikke det du legger mest vekt på i alle dine daglige oppgaver, men bør være der du legger mest oppmerksomhet, i tillegg til å levere gode produkter og tjenester selvfølgelig.
 De fleste tenker kanskje at en forretningsoversikt, brosjyre eller bare et kontaktskjema er nok – men det er ikke tilfelle! 
Sørg for å satse på innhold – lyd, filmer og bilder, skape følelser – noe  folk faktisk vil være villig til å betale for.
 Da kan du nemlig konvertere trafikk og få besøkende til å ta et skritt til og kjøpe dine produkter / tjenester.

Google Ads + god hjemmeside = sant

Din hjemmeside skal være tydelig og nyttig for dine kunder, og relatere til dine søkeord i annonsen. Tenk deg om du klikker på en annonse om Volvo biler, og lander på en side som viser biler av et annet merke. Hvordan vil din erfaring være? Positiv? Sannsynligvis ikke – Det må være en kobling mellom annonseteksten og destinasjonssiden. Hvis det ikke er noen klar kobling, kan dette skade din relevans og reduseredine dine kvalitetspoeng (Quality Score) på Google. Kvalitetspoeng er en beregning av kvaliteten på annonsene, søkeordene og destinasjonssiden din. Hvis du har annonser av høy kvalitet, kan du få lavere kostnader og bedre annonseplasseringer på Google.

“Satse på dit innholdet ditt”

Fornøyde søkere gir nye kunder

En fornøyd potensiell kunde som finner det de leter etter, vil sannsynligvis bli en ny kunde.

Google har identifisert forbrukere med tre kjennetegn:

  • Nysgjerrig – inspirasjon og informasjon
  • Krevende –  forventer innhold som er av høy kvalitet
  • Utålmodig – lav toleranse for dårlige opplevelser

Ifølge en undersøkelse utført av Google, forventer 63%* en jevn og meningsfylt opplevelse når de besøker en hjemmeside, det skal være en positiv opplevelse og lett å navigere. En annen Google-undersøkelse viser også at så mange som 66% ** av de som har en smarttelefon har kjøpt fra et annet merke enn opprinnelig planlagt fordi de fikk bedre informasjon på et nettsted i forhold til en annen. Dette viser igjen at et godt nettsted sammen med gode annonser genererer flere kunder.

Hjemmesidesjekken

Det finnes forskellige verktøy for å sjekke om din hjemmeside fungerer som den skal. Gule Siders Hjemmesidesjekken gir deg en rask oversikt. Ved hjelp av Hjemmesidesjekken kan du teste mobiltilpasning, hastighet og synlighet – helt gratis! Hjemmesidesjekken gir deg tilgang til en rapport som tar temperaturen på hjemmesiden din på en skala fra 1-100.
Rapporten bryter ned hjemmesiden din i deler som mobiltilpasning, hastighet, sosiale medier, Google Ads og anmeldelser, hvor hver eneste del kan påvirke den endelige resultatet slik at du kan se hjemmesidens styrker men også svakheter.

Så kanskje er det tid til at teste om det er på tide at ønske seg en ny hjemmeside i julegave?

Test Hjemmesidesjekken – Gratis!

*Google/Greenberg, Rising Expectations in Consumer Experiences, March 2017, U.S. (n of 1,501 consumers 18-54)
**Google Consumer Survey, NL 18-55 smartphone users that have purchased something on their smartphone in the past 6 months