,

Emojis – en del av vår kommunikasjon

De er høyt elsket og vi bruker de hver dag – emojis. Dette er måten mange av oss helst uttrykker oss på. Enkelt og visuelt.
Trodde du dette kun var for privatpersoner i daglig kommunikasjon med venner, familie og kolleger? Neida. Bedrifter har med stor suksess inkludert dette inn i sin kommunikasjon. En emoji er et ikon. En visuell presentasjon av en følelse, status, ide eller event. De brukes sammen med eller som et substitutt for ord i digital kommunikasjon.

Fra Japan

Ordet emoji kommer fra Japan og betyr «billedlig karakter». De ble i samme land oppfunnet sent på 1990-tallet for å brukes på de tidlige internett-plattformer. I 1999 var det tilsammen lansert 176 emojis. Allerede i 2010 hadde Unicode Consortium, som står for internasjonale standarder for digitale fonter, godkjent 722 emojis. Det sies at vi kan forvente oss 38 nye emojis i 2016, deriblandt skålende champagne-glass og bacon.

I følge Swyft Media sendes det daglig 6 milliarder emojis hver dag, og The Oxford English Dictionary’s word of the year for 2015 var faktisk ikke et ord – men ?

Raskest voksende formen

Emojis er altså den raskest voksende formen for kommunikasjon og mange opplever bekymring for  at dette er grunnet latskap eller mangel på ord.

Psykologen Albert Mehrabian meddelte på 1950-tallet at kun 7 % av kommunikasjonen er verbal (hva vi sier). 38 % er vokal (hvordan vi sier det) og 55 % er ikke-verbal (hva vi gjør og hvordan vi ser ut når vi sier det). Samtidig melder Microsoft om at mennesker mister konsentrasjonen etter 8 sekunder og at vi prosesserer visuell informasjon 60 000 ganger raskere enn tekst.

Når vi i dag utsettes for 5 ganger så mye informasjon som vi gjorde for 30 år siden, kan en emoji komme fint med når vi skal uttrykke oss – og det er heller ikke så rart at vi den 17. juli hyller disse ikonene med en egen dag.

Som bedrift ønsker du naturlig nok å være profesjonell i kommunikasjonen, samtidig som du vil skape en relasjon til kunden din. Det er ikke alltid like lett å skape følelser gjennom skriftspråk.

Emojis tillater bedriften å bli personlig og samtidig skape seg en personlighet. Du gjør språket mer dynamisk og engasjerer leseren på samme måte som du gjør gjennom ansiktsuttrykk og tonefall når du står ansikt til ansikt med vedkommende.

Kampanjer tillater oss å være kreative og i stor grad visuelle.

WWF, World Wide Fund For Nature, lot emojis få hovedrollen i kampanjen #EndangeredEmojis som forteller oss hvilke emojis som er utrydningstruet. Gjennom Twitter engasjerte de til donasjoner for utrydningstruede dyrearter hvor re-tweets av relevant emoji, gjorde innsamlingen mer attraktiv og spennende.

Chevrolet lanserte sin 2016 Cruz modell gjennom kun å kommunisere med emojis. Her skulle du de-kode budskapet og dele det på Twitter. For å forsterke kampanjen, ble det produsert en You Tube musikkvideo hvor emojis erstattet flere ord. I hovedtrekk gjengir videoen viktigheten av, og fellesskapet, et internasjonalt og emosjonelt språk skaper.

PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) produserte en enkel og meget tydelig kampanje for å rette fokus mot sin sak, dyrs rettigheter. Cruelty Beyond Words forteller en historie med emojis, hvor publikum kan reagere med emojien ❤️  for å støtte saken. Dette er nok et eksempel på at alvorlige budskaper kan oppnå resultater med visuell kommunikasjon.

Benyttes for å promotere produkter

Selv det hvite hus tok dette i betraktning da de i 2014 skulle legge frem sin rapport om Generasjon Y (millenials). For å få målgruppen selv til å engasjere seg i innholdet som bla. omfattet utdannelse, økonomi og helse, dro de inn emojis i informasjonen i rapporten.

Uansett om emojis benyttes for å promotere produkter eller viktige saker, skape glede eller sinne, er de virkningsfulle og treffer bredt.

Facebook introduserte i februar 5 emojis som nye reaksjoner på poster. Du kan i tillegg til å like en post nå også reagere med følelsene «?», «?», «?», «☹️», og «?». Dette er verdifull informasjon fra følgeren din. Du får nå i større grad en tllbakemelding på posten din enn tidligere, da det er enklere å reagere med emojis enn å kommentere skriftlig. Dette krever også mer av deg som avsender. En emosjon fra en følger, kan sette standarden for kommende opplevelser av budskapet ditt. Oppfølginger og evt. forklaringer er nå blitt en nødvendighet.

Vi i Gule Sider har også inkludert emojis i våre søk. Du kan nå med flere hundre emojis finne det du søker etter, måtte det være på tide med en hårklipp ?, blomster til kjæresten ? eller om du er sugen på pizza ? eller sushi ?.