,

E-handel vokser for hvert år – hva skjer i 2021?

2020 var på mange måter et annerledes år. Et år da vi så e-handel øke betydelig, og et år da bedrifter kom med nye innovative løsninger for å tilpasse sine produkter og tjenester til en litt annen hverdag og dermed kunne levere alt fra take-away rett på døra til gruppetreninger online.

Årsrapporten “Svensker og Internett” inneholder alltid veldig spennende informasjon om personers endrede atferd på nettet, som er minst like relevant for oss i Norge. Vi har sett på statistikken for å se om vi kan finne tydelige tegn på de store endringene som faktisk skjedde på nettet i fjor.

Vi kan blant annet se at hele 87% av svenske internettbrukere oppga at de har handlet online minst en gang i 2020, og en fjerdedel av disse oppgir at de har e-handlet i en større grad enn de gjorde før.

Det er også tydelig at noen av gruppene som vanligvis ikke har brukt internett i like stor grad, også økt sin online tilstedeværelse i 2020. Pensjonister har for eksempel økt bruken av både bank-ID og Swish (En svensk tjeneste lik Vipps her i Norge). Det kan ses på som nødvendig under den pågående pandemien, for eksempel for å kunne betale regninger hjemmefra eller enkelt betale for varer eller tjeneste, men vi ser også en økt e-handel hos pensjonistene – de bruker altså nettet til å handle varer eller bestille tjenester.

Det kan sies at den nåværende situasjonen med restriksjoner har gjort at den forandring vi har sett i e-handelen i mange år har fått en helt ny fart.

Spørsmålet er om den eksplosive økningene vil være den nye tilstanden, eller om vi vil se en jevnere økning når hverdagen blir normal igjen.

Det er også tydelig at etterspørselen etter e-handel gjenspeiles i små- og mellomstore bedrifters tilbud.

Kraftig økning

En undersøkelse blant flere europeiske land, hvor Norge var et av dem, viser at antall bedrifter som selger på nettet økte fra 5% i 2019 til 13% i 2020.

Det er en kraftig økning. Samtidig avslører det at mange bedrifter fortsatt ikke selger produktene eller tjenestene sine på nettet.

Hvis det skyldes at deres produkt eller tjeneste ikke kan selges på nettet, eller hvis det skyldes uvitenhet eller mangel på tid og mulighet, lar vi være usagt. Men det er interessant å se både den store økningen, og også hvor få bedrifter som faktisk selger produktene sine på nettet.

Så selv om 2020 tilbød noe av en renessanse for e-handel på bekostning av tradisjonell handel, ser vi at veldig mange bedrifter fortsatt jobber analogt.

En trend for 2021 når det gjelder e-handel er nettopp det at mange bedrifter må tilpasse seg den nye kundeatferden.

Hvordan skal man møte den økende etterspørselen etter e-handel?

Dette tema kunne vært et webinar for seg selv, men kort fortalt, som bedriftseier i 2021, bør du sørge for å øke din online tilstedeværelse. For eksempel ved å oppdatere nettstedet ditt for å skape en mer moderne og digital virksomhet, som deretter inkluderer alt fra online booking til muligheten for å investere i en fornuftig e-handels plattform for bedriften din.

Prøv å bygge et kjøpesterkt nettsted basert på hva målgruppen din ønsker. Fyll den med fristende og lett tilgjengelig innhold, og gjør det så enkelt som mulig for kunden å kjøpe fra bedriften din. Ikke glem at en eldre, og ganske velstående gruppe, har økt sin tilstedeværelse online.

Social commerce vokser kraftig

Dagens kunder handler hovedsakelig online fordi det er praktisk og kan gjøres hjemmefra, på bussen eller på kontoret. Mange kunder gjør også dette som research før kjøpet sitt online eller i butikk.

Personlig starter jeg nesten alltid shoppingen min på Google. Søker etter produkter, sjekker Google Shopping, besøker sider og leser anmeldelser. Jeg lagrer interessante produkter i faner i nettleseren min, og kommer tilbake til produktet noen dager senere før jeg bestemmer meg .

Vi tipper at e-handel vil fortsette å vokse i 2021, noe som setter høyere krav på en god shoppingopplevelse.

Det kan også være verdt å nevne at social commerce vokser kraftig. Det vil si shopping via sosiale plattformer. Facebook og Instagram, TikTok, Youtube og lignende er alle plattformer som jobber for å skape gode og interaktive shoppingopplevelser.

E-handel i 2021. Dette skjer, og dette bør du huske på:

  • Øk din online tilstedeværelse
  • Lag et kjøpekraftig nettsted
  • Tenk på: Hva vil målgruppen din møte for innhold?
  • Skap mulighet for online bestillinger og en e-handelsplattform
  • Gi brukerne en god opplevelse
  • E-handel fortsetter å vokse
  • Social commerce fortsetter å vokse, og sosiale medier satser stort