Drive trafikk eller konverteringer med SEO

Mange bedrifter legger for mye fokus på trafikken til hjemmesiden, når de i stedet bør se på antall konverteringer. Med en godt strukturert SEO-strategi på plass, kan garantere deg en jevn strøm av besøkende til hjemmesiden din, som også vil agere på den måten du ønsker.

La oss si at du har en søkemotoroptimalisert hjemmeside som får jevn trafikk. Noe av denne trafikken blir da også konvertert til kunder. De ringer for å bestille tjenestene dine, bestille time via bookingsystemet eller kjøpe noe i nettbutikken din. Med andre ord kalles dette konverteringer. Men – og dette er viktig – et salg er en konvertering, men ikke alle konverteringer er et salg.

Søkemotoroptimaliseringen din bør ha dette som mål

Overskriften på dette kapitlet er “Drive trafikk eller konverteringer”, og det er et viktig skille mellom dem. Mange mennesker som driver med online markedsføring stirrer blindt på om trafikken til hjemmesiden øker eller minsker. Men de går glipp av det som virkelig betyr noe: konverteringer.

Målet med SEO bør alltid være å øke antall konverteringer. Hvis trafikken øker samtidig, er det en positiv bieffekt.

Kvantitet vs. kvalitet

Si at du har en rekke forskjellige plasser på hjemmesiden din, som du følger nøye med på i Google Analytics. En av disse er et morsomt “Gjør det selv” blogginnlegg, som har fått sving på Google og alltid leverer en jevn strøm av trafikk. Noen av disse besøkende blir på hjemmesiden din og leser, men gjør ikke så mye mer. De klikker seg ikke videre på siden din, og de kontakter ikke bedriften din ved å klikke på den fine “Bestill nå-knappen”. Noen hopper til og med ut rett etter at siden er lastet inn, og de innser at dette ikke var noe for dem. En annen plass på hjemmesiden din er mer stemoderlig behandlet, men det er der og tikker på med få besøkende. Imidlertid forblir disse besøkende på siden din lenge og velger å klikke videre til prislisten eller menyen, bestille frisørtime eller fylle ut et skjema. Hvem av disse besøkende vil du egentlig ha? Mengde, dvs. trafikk, eller kvalitet, dvs. konverteringer?

Målet med din SEO bør alltid være å øke konverteringene. Og konverteringer kan være forskjellige avhengig av bedrift, fra “klikk videre til en annen side” til “kjøp i nettbutikken”.

Så hva bør du tenke på for å øke konverteringene dine?

Det er noen forskjellige innganger her, men en viktig ting er å fokusere på de riktige søkeordene. Hvis trafikken din finner deg på grunn av et søk som er irrelevant for merkevaren din, så har du optimalisert feil. Sett opp en strategi for søkeordene dine, og arbeid regelmessig med disse på hjemmesiden din. For eksempel, hvis du er en snekker som noen ganger også maler, men ønsker trafikk bare for snekkeriet ditt, så er det viktig å ikke optimalisere slik at du får mange besøkende på jakt etter malere. Tenk slik: Hvis du driver en frisørsalong, så setter du ikke opp skiltet “Familieterapeut” utenfor salongen din.

En annen viktig ting er å tilby en god nettstedstruktur. En god struktur vil veilede brukerne dine på en måte som er ønskelig for deg, og på en måte som gir mening for den besøkende. Hvis dine besøkende ikke finner det de leter etter, enten det er produkter eller informasjon, er det stor risiko for at de ikke besøker siden din igjen. En god struktur vil også hjelpe Google med å forstå hjemmesiden din.

Så hva er en god nettstedstruktur? Det kan se slik ut: hjemmeside, kategorier, underkategorier, enkeltsider og blogginnlegg og så videre. Det er viktig å hele tiden tenke på brukervennligheten på hjemmesiden din – alt fra mobiltilpasning til tydelige menyer og knapper.

Slik øker du SEO-konverteringene dine:

  1. Keywords: Lag en strategi for søkeordene dine. Bruk verktøy som Google Search Console for å finne de riktige søkeordene for bedriften din. Optimaliser hjemmesiden din basert på disse søkeordene.
  2. Nettstedstruktur (besøkende): Veiled brukerne dine med en brukervennlig hjemmeside. Brukere kommer tilbake til hjemmesider som er enkle å navigere.
  3. Nettstedstruktur (Google): Søkemotorer som Google forstår hjemmesiden din bedre hvis det har en klar struktur. Jo bedre Google forstår hjemmesiden din, desto bedre er det for relevansen din.