Disse feilene gjøres av norske bedrifter på Google – feilene som påvirker markedsføringen din

Glass house with Google sign

Driver du en norsk bedrift, og føler at du ikke får det du forventer fra din Google-annonsering? Det er ikke så rart, det er vanskelig å skape reklame for noen som kun fungerer som digital markedssjef ved siden av den vanlige jobben sin.

Vi har mange års erfaring med Google – annonsering, og har gjennom årene notert noen av de vanligste feilene som norske bedrifter gjør i markedsføringen sin. I denne artikkelen lister vi opp noen av de aller vanligste.

Google Ads når ut til feil personer

Noen ganger tenker en del uerfarne annonsører at det er en større målgruppe enn realiteten som ønsker å kjøpe av bedriften deres. Det er egentlig ikke noe galt i å bli drevet av en slik optimisme. Problemet er at det påvirker annonseringen.

Hvis du driver en lokal kafe, og tenker at halve Norge er villig til å handle fra din lokale kafe, så er det en risiko for at du velger for brede søkeord og legger inn et for stort geografiskt område. Driver du en kafe på St. Hanshaugen i Oslo, og tenker at det er bra å synes i hele Oslo, i tilfelle noen skulle ta en tur ned mot sentrum og St. Hanshaugen, får du fort problemer med annonseleveransen.

Hvorfor? Jo, da kommer mesteparten av budsjettet til å gå til folk som søker på «kaffe» online fordi de f.eks bare vil kjøpe kaffe online, og aldri kommer til å ta turen innom din lokale kafe.

Problem med Google My Business

Vi har notert at samme problem oppstår når man lager en side på Google My Business, og legger inn hele Norge som område og legger til flere forskjellige bedriftskategorier. Det ender med at bedriften ikke får besøk på sin Google My Business-side (og i det lange løpet: færre besøk i sin fysiske butikk). Over tid vil dette også påvirke SEO og synligheten din på Google.

Så hva skal du gjøre i stedet?

  1. Tenk over det geografiske området ditt. Mest sannsynlig må du redusere området du tror bedriften din dekker.
  2. Tenk på relevansen. Sørg for å gjøre dine annonser så relevante som mulig. Hvor brukelig er informasjonen for mottakeren?. Tenk at dine annonser, søkeord og landingssiden skal være nært releatert til hva kundene leter etter når de søker.
  3. Skap en tydelig målgruppe med tydelige søkeord for å sikre at du skreller bort de treffene som ikke vil være av interesse for bedriften din, og spiser opp budsjettet.