Displayannonsering – hva er det?

Displayannonsering (også kjent som bannerannonsering), bruker bannerannonser for å markedsføre virksomheten din på nettet. Men hva skiller displayannonser fra andre typer annonser på Google?

Hvis du noen gang har vært på internett, er sjansen stor for at du har lagt merke til annonser når du besøker nettsteder, går til nyhetssider eller spiller spill på smarttelefonen din. Disse typer av annonser kalles displayannonsering, og det er et samlenavn for en rekke av typer annonseformater. For eksempel bildeannonser og responsive annonser. Videoannonser er også en type displayannonser som øker kraftig. Enten det handler om Youtube, Tik Tok eller annonser.

Tenk alltid mobile first

Akkurat som mobilbruk øker på bekostning av desktop, øker displaysannonsering på mobil, på bekostning av displayannonsering på desktop. Det faktum at mobilbruk dominerer er også viktig å ta med seg når det gjelder å lage en displaykampanje. Tenk alltid mobile first, akkurat som du burde gjøre når du designer nettstedet ditt, eller oppretter Facebook-annonser.

Displayannonsering – Fokus på det visuelle

Hva skiller da en displayannonse fra f.eks. en klassisk tekstannonse på Google?
Hovedmålet for en tekstannonse (se bildet) er vanligvis klikk og konverteringer, og det sies ofte at denne typen annonser svarer på en etterspørsel. Det forklarer hvorfor de ofte ser ut som et normalt, om enn annonsemerket, søkeresultat.

Displayannonsering har imidlertid en annen inngang. Her er det fokus på det visuelle, der kommunikasjonen primært foregår med bilder eller visuelle bilder. I motsetning til tekstannonsen, som vanligvis prøver å utnytte et behov som allerede eksisterer, vil displayannonsen skape en etterspørsel, ved å behandle mottakerens følelse av ønsker og behov.

Vil du vite mer om displayannonsering? Ta en titt på webinaret vårt nedenfor, eller les mer her.