Hvordan markedsføre din bedrift digitalt?

I takt med at vi alle er både mer online og sammenkoblet, øker også mulighetene for nye typer relasjoner mellom bedrifter og kunder. Når du markedsfører din bedrift i den digitale verden, skaper du samtidig relasjoner som bygger på dialog og interaksjon. Man gir og tar, lytter og svarer.

Den nye digitale måten å leve på har også skapt helt ny adferd hos oss når vi står overfor et kjøp, uansett om det er snakk om en bedrift til kunde- og/eller bedrift til bedrift-perspektiv. En typisk kundereise i dag innebærer at kunden surfer rundt på nettet og leter etter informasjon om produktet, tjenesten eller varen hun er interessert i.

Digitale plattformer og kanaler

Du kan markedsføre din bedrift via ulike plattformer og kanaler. Det kan være en hjemmeside, en blogg, e-post, applikasjoner, sosiale medier, som for eksempel Facebook, Instagram og Linkedin, eller noe helt annet. Det vanligste er å ta i bruk et utvalg kanaler og plattformer, som er tilpasset dine kunder og hvordan de beveger seg i den digitale verden.

Hvordan ønsker dien kunder å kommunisere med deg?

Det å ha en hjemmeside og/eller en Facebook-konto er gjerne et godt utgangspunkt for de fleste bedrifter. Om du ønsker å vise bilder av dine produkter eller hva du gjør er Instagram og Pinterest nyttige verktøy. Jobber du med bedrift til bedrift, er nok Linedin det sosiale nettverket du bør satse på.

Eller skal kjernen i din markedsføring være en konto på Youtube som baserer seg på video? Det er mange veier å gå – ta i bruk vedlagt sjekkliste og velg det alternativet som passer dine behov.

Hva skal din bedrift gjøre i den digitale verden?

Hva skaper verdier for både deg og dine kunder? Her er noen spørsmål, som vil hjelpe deg å velge hvilken type digital kommunikasjon som passer best for din bedrift.

  • Hva forventer dine kunder at de skal kunne gjøre digitalt?
    Skal de kunne bestille noe? – bestillingsfunksjon. Handle? – starte en nettbutikk. Se bilder av produkter? – bildegalleri.
    Tenk gjennom hva kundene dine vil ha og hvordan du kan skape innhold som svarer til det.
  • Hvordan når du dine kunder?
    Dette har stor betydning for hvilke digitale flater du bør satse på; skal lage en app, en mobilnettside, lage et nettsted med responsivt design, eller noe helt annet. Du må spørre dine kunder hvordan ønsker de å komme i kontakt med deg?
  • Hvilken servicegrad forventer kundene seg? 
    Hvor fort kan du svare om kunden som kontakter deg? Forventer kundene en kommentar tilbake fra deg om de kommenterer noe i Sosiale Medier? Svaret er ja. Sørg for at du har tid til å opprettholde de digitale plattformene og kanalene du oppretter.
  • Hva er viktig for at kundene skal få tillit til din bedrigt?
    Som forbrukere surfer vi rundt på internett og leser om det produktet eller den bedriften vi muligens er interesserte i. Tilrettelegg slik at forbrukerne kan uttrykke seg om det du tilbyr ved å ha kommentarfelt, samt muligheter til å gi karakterer eller vurderinger¬ Har du mange fornøyde kunder? Den beste måten å få flere kunder er ved å få dine eksisterende kunder til å fortelle sin historie.
  • Hvordan finner kundene deg i den digitale jungelen?
    Søkemotorer skanner og indekserer det som står på din nettside, Facebook og Twitter. Jo flinkere du er til å jobbe med søkeord, desto høyere blir du rangert i listene over søkeresultater.

Når du markedsfører din bedrift, sørg for å lytte til kundenes ønsker. Finn ut hva de forventer, og forsøk gjerne å overgå forventningene. Bygg relasjoner som bygger på dialog og interaksjon. Kunder som har tillit til degvil fortsette å komme tilbake. Og husk at det koster mye mer å få en ny kunde enn å beholde en eksiterende kunde.