,

Hvordan markedsføre din bedrift digitalt?

Ved å være kunde hos Gule Sider, sørger du forat dine kunder finner akkurat din bedrift når de søker lokalt, men den digitale verden er stor og det finnes veldig mye mer du kan gjøre i form av markedsføring.

I takt med at vi alle er både mer online og sammenkoblet, øker også mulighetene for nye typer relasjoner mellom bedrifter og kunder. Når du markedsfører din bedrift i den digitale verden, skaper du samtidig relasjoner som bygger på dialog og interaksjon. Man gir og tar, lytter og svarer.

DEN NYE KUNDEREISEN

Den nye digitale måten å leve på har også skapt helt ny adferd hos oss når vi står overfor et kjøp, uansett om det er snakk om en bedrift til kunde- og/eller bedrift til bedrift-perspektiv. En typisk kundereise i dag innebærer at kunden surfer rundt på nettet og leter etter informasjon om produktet, tjenesten eller varen hun er interessert i. Hun søker på Internett, hun leser anbefalinger og kommentarer, og spør venner og bekjente i sosiale medier om råd. Det er viktig at ditt produkt, din tjeneste eller din merkevare er et synlig alternativ allerede i denne fasen.

DIGITALE PLATTFORMER OG KANALER

Du kan markedsføre din bedrift via ulike plattformer og kanaler. Det kan være en hjemmeside, en blogg, e-post, applikasjoner, sosiale medier, som for eksempel Facebook, Instagram og Linkedin, eller noe helt annet. Det vanligste er å ta i bruk et utvalg kanaler og plattformer, som er tilpasset dine kunder og hvordan de beveger seg i den digitale verden.

 

HVORDAN ØNSKER DINE KUNDER Å KOMMUNISERE MED DEG?

Det å ha en hjemmeside og/eller en Facebook-konto er gjerne et godt utgangspunkt for de fleste bedrifter. Om du ønsker å vise bilder av dine produkter eller hva du gjør er Instagram og Pinterest nyttige verktøy. Jobber du med bedrift til bedrift, er nok Linedin det sosiale nettverket du bør satse på.

Eller skal kjernen i din markedsføring være en konto på Youtube som baserer seg på video? Det er mange veier å gå – ta i bruk vedlagt sjekkliste og velg det alternativet som passer dine behov.

HVA SKAL DIN BEDRIFT GJØRE I DEN DIGITALE VERDEN?

Hva skaper verdier for både deg og dine kunder? Her er noen spørsmål, som vil hjelpe deg å velge hvilken type digital kommunikasjon som passer best for din bedrift.

  • HVA FORVENTER DINE KUNDER AT DE SKAL KUNNE GJØRE DIGITALT?

    Skal de kunne bestille noe? Da vil du trenge en bestillingsfunksjon. Handle? Da er det nok på tide å starte en nettbutikk. Se bilder av produkter? Da bør du lage et bildegalleri. Få inspirasjon? Da gjelder det å finne noe som inspirerer, vise bilder, dele tips og triks. Tenk gjennom hva kundene dine vil ha og hvordan du kan skape innhold som svarer til det.

  • HVORDAN NÅR DU DINE KUNDER PÅ PCEN, MOBILEN ELLER NETTBRETTET?

    Dette har stor betydning for hvilke digitale flater du bør satse på; skal lage en app, en mobilnettside, lage et nettsted med responsivt design, eller noe helt annet. Ifølge Mediebarometeret fra 2014 har 91% av svenskene en datamaskin med tilgang til Internett hjemme, 51% har et nettbrett og 73% har en smarttelefon. Du må spørre dine kunder hvordan ønsker de å komme i kontakt med deg?

  • HVILKEN SERVICEGRAD FORVENTER KUNDENE SEG?

    Hvor fort kan du svare om kunden som kontakter deg? Forventer kundene en kommentar tilbake fra deg om de kommenterer noe i Sosiale Medier? Svaret er ja. Sørg for at du har tid til å opprettholde de digitale plattformene og kanalene du oppretter. Med andre ord tilstedeværelse på for eksempel Facebook er bra, men dersom du ikke bruker det riktig vil det heller ha en negativ effekt på din bedrift.

  • HVA ER VIKTIG FOR AT KUNDEN SKAL FÅ TILLIT TIL DIN BEDRIFT?

    Som forbrukere surfer vi rundt på internett og leser om det produktet eller den bedriften vi muligens er interesserte i. Hvordan kan du allerede på dette stadiet vinne forbrukernes tillit? Tilrettelegg slik at forbrukerne kan uttrykke seg om det du tilbyr ved å ha kommentarfelt, samt muligheter til å gi karakterer eller vurderinger¬ Har du mange fornøyde kunder? Den beste måten å få flere kunder er ved å få dine eksisterende kunder til å fortelle sin historie.

  • HVORDAN FINNER KUNDENE DEG I DEN DIGITALE JUNGELEN?

    Søkemotorer skanner og indekserer det som står på din nettside, Facebook og Twitter. Jo flinkere du er til å jobbe med søkeord, desto høyere blir du rangert i listene over søkeresultater. Skriv bedriftens navn tydelig, fortell hva du tilbyr, hvor du holder til m.m. Du kan kjøpe søkeord (og annonseplass) om du ønsker å ta en snarvei. Å annonsere på ulike nettsider er en annen mulighet.

Når du markedsfører din bedrift, sørg for å lytte til kundenes ønsker. Finn ut hva de forventer, og forsøk gjerne å overgå forventningene. Bygg relasjoner som bygger på dialog og interaksjon. Kunder som har tillit til degvil fortsette å komme tilbake. Og husk at det koster mye mer å få en ny kunde enn å beholde en eksiterende kunde.