Digital markedsføring: Dette vil skje i 2023
Et nytt år betyr ofte nye og spennende innovasjoner innen digital markedsføring. Fra maskinlæring og analyseverktøy, til uventede konkurrenter og Google. Nedenfor forteller vi deg mer om noen av temaene vi tror du kommer til å legge mer merke til i 2023.
AI hjelper deg å skape innhold
ChatGPT er en stor språkmodell utdannet av OpenAI. Den brukes til å generere tekst på ulike språk og kan brukes til oppgaver som chatboter, automatisk tekstgenerering og oversettelse.
ChatGPT er et dataprogram som er trent til å skrive tekst på ulike språk. Den bruker informasjonen fra tidligere data for å forstå betydningen av det som skrives til den, prøver å skape ny tekst som svar eller fortsettelse på det som skrives.
De to stykkene ovenfor er skrevet av chatboten ChatGPT som svar på våre spørsmål “Hva er ChatGPT” og “Hvordan fungerer ChatGPT”. AI-verktøy som ChatGPT gikk viralt i 2022 og vil sannsynligvis bare fortsette å vokse og utvikle seg i årene som kommer.
Denne typen verktøy vil kunne hjelpe deg å lage unikt innhold som fyller din hjemmeside med nytt SEO-vennlig innhold. Den vil også kunne hjelpe deg å oversette tekster på null tid og inspirere deg. Eller hvorfor ikke be ChatGPT skrive en bryllupstale? Vær imidlertid oppmerksom på at de norske tekstene av og til inneholder en del feil. Bruk derfor verktøyet som en inspirasjon.
Dall-E-2 er et annet av OpenAI sine prosjekter som har som mål å lage bilder og kunst basert på det du skriver.
Bildet nedenfor ble skapt for eksempel da vi skrev inn “bestillingen” “abstract pencil drawing of the words SEO in a hellscape environment”.
Så er ChatGPT den nye Google? Vi lar tekstboten svare seg selv:
“Det er viktig å merke seg at modellens kunnskap er begrenset til informasjonen som var tilgjengelig for den under treningsprosessen. Modellen kan ikke ha tilgang til den siste informasjonen, så det er viktig å ta hensyn til når modellen ble trent sist når man vurderer svarene.”
Prøv ChatGPT her eller Dall-E her.
Autentisk markedsføring, autentisk uttrykk
I 2023 vil kundene dine kreve mer genuin markedsføring og en autentisk tonalitet i kommunikasjonen. Fra de store strategiske grepene, som å jobbe med en formålsdrevet markedsføring (fra den engelske purpose-driven marketing) ned til den gjenkjennelige videoen du legger ut på TikTok.
Før var det ærlige uttrykket og formålet en del av historien, der betydelsen med mål og mening var å prøve å selge produkter eller varemerket din. Nå leter kundene etter bedrifter og virksomheter de kan speile seg i, og som gjør de glade for å ha valgt akkurat deg. Autentisitet blir derfor hele historien.
Dette kan uttrykkes på mange måter. Et eksempel er klesmerket Patagonia som fokuserer på friluftsliv. Varemerket utstråler en bærekraftig og miljøvennlig livsstil. Et”autentiske uttrykk” som ble forsterket da eieren Yvon Chouinard i fjor annonserte at eierskapet av Patagonia ville bli donert. Donasjonen gikk til en stiftelse for å sikre at selskapets overskudd går mot å motvirke den globale oppvarmingen, og beskytte biologisk mangfold og natur. Eller for å sitere selskapet selv: “Fra nå av er jorden vår eneste aksjeeier.” Om dette i det lange løp er et autentisk uttrykk for selskapets velvilje eller en eller annen form for greenwashing er uklart, men det treffer åpenbart mottakeren av budskapet.
Fra nå av er jorden vår eneste aksjeeier
Autentisitet kan uttrykke seg på mange forskjellige måter, men til slutt koker det ned til en form for menneskelighet og gjenkjennelse, transparens, tilgjengelighet og troverdighet.
Denne typen av branded content skaper innhold som fokuserer på felles interesser og verdier. Storytelling skaper en følelsesmessig relasjon til bedriften din, der kommunikasjonen er vennlig og ikke påtrengende. Samtidig skaper den verdi for mottakeren i form av underholdning og informasjon. Det er også en type innhold som fører til interaksjoner i form av kommentarer, delinger og likes.
Så 2023 er året hvor vi forlater den salgsorienterte og lukkede markedsføringen, til fordel for det autentiske og åpne uttrykket.
TikTok som søkemotor
Det er vel egentlig ingen som har gått glipp av hvordan den kinesiske techgiganten TikTok de siste årene har vokst seg sterkere og sterkere som sosialt medium, annonseringsplattform og maktfaktor. I 2021 var TikTok faktisk den største siden online, noe vi har skrevet om tidligere (TikTok – nå større enn Google).
Når vi stirrer dypere i spåkulen, står det tydelig at TikTok vil fortsette sitt seiersløp også under 2023. Det eneste som muligens kan sette en stopper, er et potensiellt amerikansk forbud mot den kinesiske appen (noe som imidlertid er svært vanskelig å gjennomføre).
TikTok, med sine sterke algoritmer, viste allerede i fjor hvordan appen har tatt store markedsandeler når det kommer til søk online. Studier utført av Google viser nemlig at nesten 40% av unge mellom 18-24 år bruker TikTok for å finne et sted å spise lunsj på, reise til, handle hos eller feste på, og ikke Googles maps eller søk.
Hvordan vil det nye søkeatferdet utvikle seg under 2023, og hva vil en stadig sterkere kinesisk techgigant bety for USAs og Silicon Valleys digitale hegemoni?
GA4
Google Analytics er Google sin egen gratis nettanalyseverktøy som genererer detaljert statistikk om de besøkende på din bedrifts hjemmeside. I løpet av sommeren 2023 vil Google stenge den gamle versjonen, også kalt Universal Analytics. Den skal erstattes med Google Analytics 4 – Google sin løsning for en cookie-fri fremtid.
Google Analytics 4 er en mer avansert versjon av det gamle analyseverktøyet og er, i motsetning til Universal Analytics, laget for å fungere uten cookies. GA4 baserer seg i stedet på en mer avansert metode for datainnsamling kalt GA4 Measurement Protocol (via blant annet AI og maskinlæring). Med GA4s datamodellering kan Google lettere fylle inn hullene når besøkere på hjemmesiden din velger å ikke godta cookies.
Hva betyr dette for bedriften din? Hvis du ikke bruker Google Analytics vil det ikke påvirke deg (men kanskje er det på tide å begynne?). Hvis du derimot allerede bruker Google Analytics, og ennå ikke har begynt å overføre til Google Analytics 4, er det med andre ord snart på tide. Jo tidligere du blir vant til å jobbe i GA4, jo mer vil du få ut av verktøyet og jo bedre vil det være for bedriften din. Her kan du lese mer om hvordan du enklest setter opp GA4 for din bedrift.
Lykke til!