,

Den ultimative guide til SEO

Hvordan fungerer søkemotoroptimalisering, det vil si SEO, egentlig? Det handler om å påvirke algoritmene som bestemmer hvor i søkeresultatene hjemmesiden din havner når noen gjør et søk. Hvis Google vurderer hjemmesiden din som relevant for søket, vil du få en bedre plassering i søkeresultatene og mer trafikk. Velkommen til vår ultimate guide til SEO!

Hva er SEO og hvorfor er det viktig?

  • Optimalisering av innholdet hjemmesiden din, slik at det vekker interesse hos søkemotorer som Google, men også potensielle kunder og besøkende.
  • Oppdatering av den tekniske strukturen hjemmesiden din for å forbedre brukeropplevelsen, for eksempel mobiltilpasning eller forbedret hastighet.
  • Link building for å skape flere linker til hjemmesiden din, for eksempel en omtale i en lokalavis eller en link på en større blogg.

Søkemotorer er de mest brukte tjenestene på internett. Google har over 55 millioner søk per dag i Norge og brukes av 97% av befolkningen. Det viser hvor viktig det er å være tilgjengelig på søkemotorer. Målet med SEO er å plassere høyt på vanlige søkeord i søkemotorenes organiske, ubetalte resultater. SEO kan virke komplisert å forstå, men søkemotorene verdsetter brukervennlige opplevelser, noe som gjør at en optimalisert hjemmeside ofte er bedre for kundene dine.

Med vellykket søkemotoroptimalisering får du:

Et langsiktig arbeid

Først og fremst er det viktig å huske at søkemotoroptimalisering er en langsiktig aktivitet for å vises i de vanlige søkeresultatene, under de betalte annonsene og uten ekstra kostnader. Det er noe du gjør når du ønsker å få mer oppmerksomhet og nå riktig type besøkende, uten betalt annonsering. Søkemotoroptimalisering er kunsten å bruke ulike teknikker for å påvirke søkemotorer som Google, slik at de elsker hjemmesiden din. Avhengig av strategi og mål, er resultatet at bedriften din blir mer synlig i søkeresultatene.

Med en langsiktig strategi på plass, er løpende resultater garantert. Samtidig får søkemotorene tid til å tilpasse visninger til innholdet på sidene, og en variert søkeatferd. Optimalisering kan gjøres ved å tilpasse tekster på hjemmesiden din til populære søkeord, men det kan også innebære å endre hele den tekniske strukturen på hjemmesiden din. For eksempel er linker til hjemmesiden din veldig viktig. Google setter pris på autoritet, og jo flere andre kilder som leiker til hjemmesiden din, jo mer autoritativt og relevant anses det å være. Vi kommer tilbake til viktigheten av autoritet og relevans litt senere.

Søkemotoroptimalisering tar derfor tid. Den skal hele tiden vedlikeholdes, oppdateres og tilpasses. Det er litt som trening – det må gjøres kontinuerlig for å opprettholde og forbedre effekten. Google implementerer årlig oppdateringer som vil påvirke SEO-strategien din. Nye regler implementeres som kan påvirke hjemmesiden din negativt eller at visse rangeringsfaktorer plutselig får en større verdi enn før. Derfor er implementering, oppfølging og utvikling deler som må inngå gjennom hele reisen.

Gule Sider hjelper deg!

Arbeidet med søkemotoroptimalisering kan lett føles litt overveldende, når du som gründer ønsker og trenger å fokusere all din tid og energi på din kjernevirksomhet. Gule Siders SEO-eksperter har lang erfaring med å hjelpe norske bedrifter med å få størst mulig effekt av sin søkemotoroptimalisering – både på kort og lang sikt. Hos oss kan du velge mellom to SEO-løsninger: SEO ONSITE og SEO 360. Uansett hvilken av disse du bestemmer deg for, kan du velge mellom fire ulike pakker – Start, Standard, Pro og Enterprise. På denne måten kan du skreddersy din egen SEO-løsning, basert på de spesifikke behovene til din bedrift.

Her kan du lese mer om Gule Siders populære SEO-produkt. Nedenfor kan du også høre to av våre eksperter snakke mer om SEO for småbedriftseiere.

Søkeordanalyse

Søkeordanalyse er viktig når du jobber med søkemotoroptimalisering. Det er en prosess hvor du analyserer muligheten for å drive organisk trafikk via ulike søkeord. Man planlegger hjemmesidens søkeordmarkedsføring for å bedre forstå brukerens søkeatferd, og undersøker rett og slett hvilke søkeord som er mest relevante for ens virksomhet, ved å se på faktorer som konkurranse, relevans og søkevolum.

Hvilke søkeord rangerer jeg på? Hvor stor konkurranse er det om disse søkeordene? Hvilke søkeord rangerer mine konkurrenter etter? Dette er spørsmål som en søkeordanalyse vil hjelpe deg med å svare på. Basert på innsikten analysen gir deg, kan du deretter strukturere og optimalisere hjemmesiden din på en måte som passer best til dine valgte søkeord. Dermed vil den også rangere høyere når besøkende søker på disse søkeordene. Du tilpasser ganske enkelt hjemmesiden din til det forbrukerne faktisk søker etter, og ikke hva du tror eller gjetter de søker etter.

Hva er et søkeord?

Tenk på: hvilke ord eller setninger googler dine potensielle kunder etter når de søker etter produkter eller tjenester du selger?

Så hva er et søkeord? Søkeord, eller nøkkelord som de også kalles, er ordene som kunder søker etter når de leter etter noe på for eksempel Google. Det kan også dreie seg om såkalte søkefraser. Kanskje du søkte etter “seo” (søkeord) eller “hva er seo?” (søkefrase) og fikk denne artikkelen i søkeresultatene?

Det Google ønsker å gjøre er å matche søkeordet med relevante hjemmesider, der kunden sannsynligvis finner produktet eller tjenesten de leter etter. Jo bedre innholdet på hjemmesiden din samsvarer med søkeordet, jo høyere vil det vises i kundens søkeresultater. Som regel betyr høyere rangering på for eksempel Google flere klikk, besøkende og konverteringer.

Tre viktige punkter når du arbeider med søkeord

Men hva er egentlig et godt søkeord, og hvordan bør du tenke når du identifiserer søkeord for nettopp din bedrift?

Søkeordet skal være relevant:
Sørg for at søkeordene du velger er relevante for produktene eller tjenestene du tilbyr. Deretter må du sørge for at søkeordet samsvarer med innholdet på hjemmesiden din, så vel som målet med det. Hva vil du at kunden skal gjøre? Kjøpe? Reservere? Lese mer? La søkeordet kalle den handlingen.
Søkeordet skal være spesifikt:
La oss si at du driver et snekkerfirma. Er ordet «snekker» et passende søkeord? Svar nei. Du må være mer spesifikk enn som så for å konkurrere med andre snekkersider. Still deg selv spørsmålet: “Hvilke søkeord er det sannsynlig at potensielle kunder googler for å finne akkurat mitt snekkerfirma?” Legg til andre egenskaper som er unike for deg, for eksempel «finsnekring», «bygge uteplass» eller «slipe parkettgulv».
Men … ikke for spesifikt:
Nøkkelen er å finne balansen her. Du ønsker å identifisere søkeord som er spesifikke nok til at kunden finner deg, men som samtidig ikke er for kompliserte, lange eller detaljerte. Da er risikoen at ingen søker etter dem i det hele tatt.

Robotene styrer

Nå er det science fiction! Vel, ikke helt, men nesten. Søkemotorer som Google sender ut såkalte søkeroboter for å finne sider på internett og skanne dem (også kjent som crawling). De samler inn informasjon om for eksempel nøkkelord, linkede sider, bilder, koder med mer. Når dette er gjort, legges siden til i søkemotorens indeks. Googles søkeindeks inneholder hundrevis av milliarder nettsider og er over 100 000 000 gigabyte store. Du kan lett bli både imponert og skremt når du får tilbake et søkeresultat på et vagt skrevet søk, som likevel viser seg å gi resultater.

Med dette i bakhodet er det lettere å forstå viktigheten av å ha en hjemmeside som er relevant nok for enkelte søkeord, som er viktige for virksomheten, slik at robotene enkelt finner den og indekserer den øverst.

Hvordan skaper jeg SEO-vennlig innhold?

Google sies å ha over 200 forskjellige rangeringsfaktorer som du kan prøve å påvirke med søkemotoroptimalisering. Disse har i oppgave å prøve å måle tre ting:

Relevans – Hvor godt en side samsvarer med et søk.
Autoritet – Hvor pålitelig Google oppfatter innholdet på siden.
Kvalitet – Den tekniske kvaliteten og brukeropplevelsen.

Du må derfor sørge for å lage unikt innhold, med høy relevans innenfor fagområdet (din virksomhet). Da bør du gå gjennom den mer tekniske delen av hvordan du strukturerer innholdet ditt, samt overskrifter, underoverskrifter og brødtekst. I utgangspunktet handler SEO rett og slett om at hjemmesiden din må være relevant. Den må ta hensyn til både søkeroboter, men også besøkende.

Autoritet er hvor mye Google stoler på innholdet på siden. Dette er hovedsakelig basert på antall linker. Jo flere andre sider som linker til din, jo bedre autoritet anses siden å ha. Linkene i sin tur verdsettes også annerledes. Relevansen og autoriteten til siden som lenker til siden din, er verdsatt høyere enn linker fra sider som mangler disse egenskapene

Kvalitet handler blant annet om strukturen på hjemmesidens innhold, det vil si fra et rent teknisk aspekt, men også hvordan besøkende interagerer med sidene dine. For eksempel om de blir værende på hjemmesiden din lenge, eller forlater den veldig raskt. Søkemotorer har en tendens til å foretrekke sider med rikt innhold. Et utdatert og lite gjennomtenkt design på hjemmesiden din er mer sannsynlig å miste trafikk og generere lavere konvertering, sammenlignet med en gjennomtenkt hjemmeside der designet appellerer til brukerne dine.

Onpage & Offpage

Onpage SEO handler om alle delene du endrer på din egen hjemmeside, det vil si kvaliteten på siden. Det er delte meninger om hva som veier tyngst i forhold til rangeringsfaktorene, men mange er enige om at overskrifter, metabeskrivelser (se eksempler nedenfor), titteltagger, godt innhold, sideindeks og strukturert data er gode steder å starte når du skal begynn å gjøre onpage SEO. En rask og sikker hjemmeside er også noe som belønnes av Google. Jo mer relevant innhold du har på siden, jo mer vil du bli elsket av søkemotorene og de besøkende.

Dette er et eksempel på en metatittel og metabeskrivelse. Det vil si de korte tekstene som vises i søkeresultatene når noen utfører et relevant søk. En del av SEO er å jobbe aktivt med metabeskrivelsene for å finne riktig type tekst, som er likt av søkemotorer og klikket av brukere.

 

Offpage SEO, derimot, kan like gjerne kalles linkestrategi. Det handler om å få linker til hjemmesiden din. Linker utenfor siden er et tegn på sidens autoritet. Selvfølgelig, jo flere som linker til hjemmesiden din og bekrefter at dette er noe verdt å besøke eller lese, jo bedre er det for synligheten din.

Linker og linkestrategi

Linkstrategi er dermed også kjent som offpage SEO. Dette er når du aktivt jobber med å få andre nettsider til å anbefale (det vil si linke til) hjemmesiden din. Fra Googles perspektiv blir dette sett på som en omtale, som kan ha en betydelig innvirkning på bedriftens rangering. Det er i hovedsak tre typer linker: naturlige linker (f.eks. en online omtale som linker til hjemmesiden din), manuelt bygde linker (f.eks. en influencer som får betalt for å linke til deg) eller tilpassede linker (sider laget for å levere relevant innhold og linker).

Hvis for eksempel en person skriver på en blogg om hvor fornøyd de er med hårbehandlingen de fikk på frisørsalongen din, og linker til hjemmesiden din, er dette en såkalt tilbakekobling. Det vil si en linke til siden din. Det samme gjelder eventuelle linker i omtaler, i nettmagasiner, på sider som Gule Sider og så videre. Dette gjelder også linker på sosiale medier.

Den beste måten å lage «backlinks» fra eksterne URL-er på, er å skrive godt innhold på hjemmesiden som andre synes er verdt å linke til. Dette kan være manualer, anbefalinger eller gode tips som andre kan ha stor nytte av. Du må rett og slett vise din ekspertise på hjemmesiden, for å gjøre den så profesjonell som mulig. På denne måten får du «anbefalinger» fra andre aktører, noe som veier mye i søkemotoroptimalisering. Kanskje har du forretningspartnere eller underleverandører som kan tenkes å linke til deg, eller en stor kunde som kan tenkes å markedsføre deg via en link?

Viktigheten av sidens hastighet

Sidens hastighet handler om hvor raskt hjemmesiden din lastes. Hastighet er veldig viktig for å få kunden til å bli. Hvis en kunde klikker på en link på Google og det tar mer enn tre sekunder før siden lastes, er risikoen stor for at personen avbryter besøket. Sørg også for å skape en god brukeropplevelse for kundene som besøker hjemmesiden din. En rask og smidig hjemmeside skaper en bedre opplevelse for kundene dine, noe som øker sjansen for at de blir lenger eller besøker deg igjen.
En type søkemotoroptimalisering kan derfor handle om å prøve å fjerne alle hindringer som gjør hjemmesiden din treg, for eksempel store og tunge bilder som påvirker lastetiden.

Kan det være flere tips om hvordan du kan forbedre hjemmesiden din? Vi har selvfølgelig et webinar om dette også. Det finner du nedenfor.

Effekten av søkemotormarkedsføring

Det er ingen garantier for hvor fort en søkemotoroptimalisering går, men det er rimelig å anta at du etter ca 3-4 måneder bør se klare SEO-trender fra arbeidet ditt. Når det kommer til SEO er det mer realistisk å snakke om trender, det vil si at din søkemotoroptimalisering skal føre til positive trender i antall besøk, lavere avisningsfrekvens, flere konverteringer og så videre.

Faktisk klikker rundt 70% av forbrukerne på et resultat på side 1. Dette er fordi forbrukerne stoler på Googles algoritme – det er et faktum at Google rangerer hjemmesider basert på forbrukernes etterspørsel, og favoriserer dermed relevante sider. Og nettopp derfor er det viktig at hjemmesiden din rangerer høyt og er relevant i forhold til søkeordene som brukerne benytter seg av.

Husk – førsteinntrykket gjør en forskjell. Når en hjemmeside er på toppen, skaper det troverdighet for bedriften. I dette tilfellet er bedriftens side den som er mest relevant for Google, og dermed også for andre forbrukere. En høy rangering gir dermed ikke bare flere kunder, men også mer troverdighet.

Les mer: Hva er SEM?

SEO-verktøy

Google Analytics er et verktøy som analyserer hjemmesidens data. Med Google Analytics kan du få all statistikk om de besøkende på hjemmesiden din, hvor de kommer fra, hvilke sider som besøkes mest, hvor lenge de blir på siden din og så videre. Dette er informasjon som er viktig for å kunne identifisere hva på hjemmesiden din som fungerer bra, og hva som må forbedres. Du kan for eksempel se hvilken side besøkende er på når de velger å forlate hjemmesiden din. Basert på den kunnskapen kan du tilpasse siden din for å beholde besøkende, eller få dem til å agere i stedet for å forlate.

Google Search Console er et verktøy som brukes i optimaliseringsarbeid. Det er et kraftig verktøy som hjelper deg med å identifisere eventuelle feil, for eksempel 404 (dårlige linker som bør omdirigeres ved hjelp av en 301). Du kan også enkelt se om det er sider på hjemmesiden din som ikke er registrert. Fremfor alt kan du se hvor godt hjemmesiden presterer på Google med plasseringer på søkefraser, og hvor mange eksponeringer og klikk du får fra den organiske søkelisten. Dette er et nøkkeltall kalt CTR (click through rate), eller klikkfrekvens.

Nedenfor kan du høre mer om Google Analytics og andre nyttige verktøy innen SEO.

Hvor god er min hjemmesides SEO?

Dette er et svært relevant spørsmål å stille deg selv før du begynner å aktivt jobbe med søkemotoroptimaliseringen din. Don´t worry, du vil få svaret på bare et par minutter med /seosjekken.