,

Den sterke konkurransen fra Amazon – derfor bør du være bekymret for at Amazon vil bli lansert i Skandinavia

Har du hørt om digitale trafikkorker? Konkurransen fra Amazon vokser når selskapet nå retter seg mot det skandinaviske markedet. Er du klar til å lære nye uttrykk og kjempe for markedsandeler?

Amazon ble lansert i Skandinavia høsten 2020. Dette er en lansering som vil skape store utfordringer for skandinaviske selskaper. En av disse utfordringene er det enorme markedet som Amazon faktisk representerer, og hvor vanskelig det vil være for små bedrifter å bli sett og ta plass. Uansett hva du selger, så må du konkurrere mot konkurrentene dine, men også med Amazons eget sortiment.

Det gigantiske produktutvalget som følger med lanseringen av Amazon, vil også ta sted online. Vi vil derfor oppleve en digital trafikkork der Amazon tar mye oppmerksomhet fra nettsider og produkter som i dag er ute på Google.

Aggressive lanseringer

Ved tidligere lanseringer har Amazon jobbet aggressivt med Google Ads, noe de mest sannsynlig vil gjøre nå også når de etablerer seg i Skandinavia. Dette betyr at prisene på klikk vil øke litt overalt, noe som vil påvirke deg og din bedrift.

Den økende konkurransen gjør det ekstra viktig å jobbe med SEO, dvs. søkemotoroptimalisering på Amazon. Dette vil forbedre sjansene dine for å vises høyt opp i søkeresultatene. Til tross for konkurransen, er det godt å huske at ifølge Amazon selv står småbedrifter for rundt 58% av salget på plattformen. Så du kan ta plass, du må bare vite hvordan!

SEO vil bli vanskeligere. Amazons enorme utvalg av produkter, sammen med hvor mange som er på sidene deres, gir nettstedet en enorm fordel på Google.

Amazon sier selv at de har 2,3 millioner aktive selgere/bedrifter på plattformen sin. Dersom disse har x antall produkter, innser du fort at sortimentet er enormt.

Googles algoritmer (SEO) verdsetter Amazon og rangerer Amazon veldig høyt. Som sagt vil dette gjøre det vanskeligere for nettstedet ditt å bli sett, når noen googler på et produkt som finnes på Amazon. Det meste vil få et treff på Amazon, siden de selger så og si alle produkter.

Hva kan du gjøre allerede nå for å møte konkurransen fra Amazon?

Sørg for at du holder oversikt på forhånd! Ta en titt på forskjellige webinarer, og begynn gjerne med de som er nederst på denne siden. Les artikler på nettet, klikk deg rundt på Amazons nettsteder og sjekk hvordan andre markedsfører produktene sine. Les om hvordan du kan komme høyt opp på Amazon, og som sagt, utvikle strategier som du kan teste når nettstedet er lansert.

Et tips kan være å bare legge ut de mest solgte produktene dine på Amazon, og beholde resten av utvalget ditt på ditt eget nettsted. På denne måten bruker du Amazons appel for produktene du vet er populære, og som potensielle kunder leter etter. På ditt eget nettsted kan tilby et bredere utvalg av produkter som ikke er like populære, og som ville vært vanskeligere å konkurrere med på Amazon.

I tidligere webinarer har vi diskutert viktigheten av å ha sin egen nettside, og det stopper ikke bare fordi du er på Amazon. Din egen nettside er fremdeles din offisielle kilde til informasjon på nettet. Vær forsiktig så du ikke lar Amazon eller andre tech-giganter sluke deg.

Amazon vil uansett bruke deg på både godt og vondt

Nettstedet ditt er det eneste stedet du som bedrift eier i den digitale verdenen. Det er den mest offisielle informasjonskilden om virksomheten din, og du har full kontroll over hva som blir lagt ut. På Amazon, Facebook eller Google My Business eier du ikke siden din. Der kan den endres, eller endres fullstendig, når det gjøres endringer i layout og design, eller i algoritmer som styrer synligheten din.

Husk at Amazon kan være et lønnsomt alternativ hvis du bruker plattformen på en smart måte. Å prøve å motvirke eller unngå gigant-plattformen vil være vanskelig, og det vil mest sannsynlig ende opp med dyrere kostnader for et dårligere resultat. Amazon vil uansett bruke deg på både godt og vondt, så det er like greit at du også utnytter Amazon.

Tips:

  1. Hold deg oppdatert ved å lese artikler, sjekke ut webinarer og være ute i god tid med en god strategi før lanseringen.
  2. Besøk Amazon og se hvordan lignende bedrifter jobber med plattformen, hvilket prisnivå de er på og hvordan de jobber med innholdet (dvs. bilder, overskrifter).
  3. Bare legg ut de bestselgende produktene dine og tiltrekk kunder til nettstedet ditt for et større utvalg
  4. Ikke glem ditt eget nettsted!
  5. Amazon vil utnytte deg – så ikke vær redd for utnytte av Amazon.