,

De lokale kundene leter etter deg på nett

Vil du ha tak i kundene i nærområdet kan det være smart å sjekke hvor synlig du er på Google og andre søkemotorer. Hele 70% av norske forbrukere bruker søkemotorer når de skal finne lokale leverandører.

Vet du hva som er viktig for kundene dine? Kvaliteten på produktene og tjenestene du tilbyr, god kundeservice – ja såklart. Men hva når du tilbyr kundene akkurat det de vil ha – og likevel handler de hos konkurrenten? Er du sikker på at kundene finner deg når de leter på nett?

Internett er en viktig kilde gjennom hele kjøpsreisen

En kjøpsreise har ulike steg. Det første steget er gjerne å hente inspirasjon. Så sammenligner man ulike leverandører og finner råd fra andre kunder før man forbereder og gjennomfører selve kjøpet. Internett er en viktig kilde for forbrukere gjennom hele denne kjøpsprosessen. Også selv om selve kjøpet ikke gjennomføres online, men for eksempel i en fysisk butikk. Forberedelsene gjøres likevel på nett. Og det betyr at du som leverandør av varer eller tjenester må være synlig i søket for å være med som et av alternativene til kunden.

Ulike søkemotorer komplementerer hverandre

Søk er en nøkkelkanal for digital markedsføring. Det gir deg mulighet til å målrette deg inn på dine kunders Jeg vil vite- , Jeg vil gjøre-, Jeg vil kjøpe-øyeblikk som dukker opp hele tiden mens de søker etter informasjon og løsninger for sine behov. Og både ulike behov og ulike situasjoner påvirker hvilken søkemotor som brukes. Det kan for eksempel være mer naturlig å bruke én søkemotor når du sitter på kontoret, mens en annen søkemotor blir mest brukt når du sitter på bussen på vei hjem. Eller hjemme i sofaen på kveldstid.

Søk er en nøkkelkanal for digital markedsføring

Og noen ganger har kundene et definert behov og søker etter spesifikke produkter eller tjenester, mens andre ganger dukker behovet opp i det de blir eksponert for en vare eller en tjeneste når de er på nett. De ulike søkemotorene komplementerer på den måten hverandre. Det er derfor viktig å være synlig på flere søkemotorer for å treffe kundene i de ulike situasjonene de er i når de leter etter det de trenger. Start med å sjekke synligheten din på Google og Gule Sider – så dekker du mye.

Boost din synlighet på Google

Over 90% av de som søker på Google går ikke videre etter å ha sett på side 1 i trefflisten. Det sier noe om hvor viktig det er å være godt synlig på førstesiden i søkeresultatet. Og jo flere av de mindre bedriftene som oppdager fordelene med digital markedsføring jo hardere blir konkurransen. Les mer om hvordan du kan booste din synlighet på Google her.

Maksimer din profilside på Gule Sider

Hver uke søker over halvannen million potensielle kunder etter bedrifter som din. Av disse kommer over 71% til å ta kontakt med minst ett firma som de har funnet på Gule Sider. Så hva kreves for at du skal være mest mulig synlig innen din bransje og på din lokale markedsplass? Finn 7 nyttige tips her.

(Kilder: Google, Gule Sider)