Bli synlig på Google med 8 enkle tips

Bli synlig på Google med 8 enkle tips

Google AdWords er en kostnadseffektiv måte å øke trafikken inn til nettstedet ditt på. Du kan målrette annonsene dine mot spesifikke målgrupper basert på søkeord som dine kunder og målgrupper bruker. Du har også hundre prosent kostnadskontroll og kan måle resultatene for se om annonseringen gir den effekten du ønsker.

Kjøp av annonser på Google foregår etter auksjonsprinsippet. Det vil si at du kontrollerer budsjettet og setter en pris per søkeord som du er villig til å betale. Betalingen skjer når en kunde klikker på annonsen – ikke før. Du betaler altså ikke for at annonsen skal vises men kun når den blir klikket på.

Her finner du 8 tips til hvordan komme i gang med en AdWords-kampanje i Google sitt søkenettverk.

1. Definer markedsmålene dine!

Hva ønsker du å oppnå med kampanjen? Ønsker du at målgruppen din skal handle på hjemmesiden din eller er målet at de skal besøke hjemmesiden for å bli kjent med bedriften din og hva dere leverer? Eller kanskje vil du at de skal ringe deg eller fylle ut et skjema slik at du kan kontakte de? Målene med å være synlig på Google kan være mange og ulike, og ved å definere dem vil det senere bli enklere å finne ut hvilke funksjoner som kan hjelpe deg med å oppnå målene.

2. Målrett annonsene geografisk!

Du kan selv bestemme hvor du ønsker at annonsene skal vises – geografisk sett. Opererer bedriften din lokalt, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt? Hvorfor vise annonser på geografiske områder som bedriften din ikke dekker? Ved å avgrense ditt geografiske nedslagsfelt sikrer du at annonsen vises til relevante brukere, noe som vil gi deg en lavere pris per konvertering.

3. Sett budsjett og velg budstrategi!

Etter at du har bestemt deg for hvor mye penger du skal bruke på kampanjen din, må du velge en budstrategi og definere et dagsbudsjett.

• Budstrategi: Er du ny på Google AdWords, velger de fleste å gi bud basert på kost per klikk (CPC). Da betaler du bare når noen klikker på annonsen din. (Alternativet er CPM, kost per tusen visninger.) Hvor høyt opp annonsen din vises i Google-søk, avgjøres av hvor mye du betaler for søkeordene i annonsen, og hvor relevante søkeordene og annonseteksten er.

• Dagsbudsjett: Er dette din første kampanje på Google AdWords, kan det være lurt å begynne i det små, evaluere fortløpende og eventuelt øke budsjettet etterhvert.

Hva skjer etter at kunden har klikket på annonsen din?

4. Organiser kontoen din!

Nå begynner det praktiske; nemlig oppsettet av kampanjene i Google AdWords. Du må opprette annonsegrupper, skrive effektive annonser og gi kundene grunner til å klikke på akkurat din annonse. Tenk gjennom hvordan kampanjene skal organiseres og hvordan oppsettet av annonsegruppene bør være for at du skal få mest mulig ut av kampanjen. Et tips er å se på hvordan hjemmesiden din er organisert; etter produkttype, kundesegment eller tema?

5. Skriv handlingsutløsende annonsetekster!

Skriv overskrifter som skaper oppmerksomhet med et av søkeordene du ønsker å være synlig på. Overskriften er det brukeren ser først, så her kan du eksperimentere med ulike varianter for å se hvilken som fungerer best.

Skriv en kort tekst til hver annonse. Du har to linjer til disposisjon, og det gjelder å være kort og presis. Fremhev fordelene som skiller deg ut fra konkurrentene. La setningen være imperativ – altså fortell kunden hva du ønsker at han skal gjøre; bestill, last ned, kjøp etc. Inkluder også et søkeord eller to i annonseteksten. Da treffer du enda bedre de som søker etter akkurat det du tilbyr.

Det er også anbefalt å skrive 2-3 annonsevarianter for hvert tema slik at du kan se hvilke annonser som gir best resultat. Google velger å vise den varianten som utløser flest visninger og klikk.

6. Sikre gode landingssider

Når du oppretter annonser med overskrift og tekst, må du også vite hvor kundene skal sendes når de klikker på annonsen din. Hvilken landingsside skal du ha – og samsvarer innholdet på landingssiden med det du presenterer i annonsen? Det er viktig. Hvis ikke, vil Google gi deg en dårligere kvalitetsscore som kan påvirke hvor i trefflisten annonsen din havner og prisen på søkeordene du velger.

Norwegian AdWords on Google

7. Velg riktige søkeord

For at annonsen din skal bli funnet må du legge til søkeord. Husk at dette er ordene som kundene dine bruker for i en søkesituasjon, ikke nødvendigvis de du selv bruker. Tenk derfor utenfra og inn.

Tips for å finne riktige søkeord:
• Tenk kategorier! Del opp etter produktkategorier eller tjenesteområder.
• Vær spesifikk! Jo mer spesifikk du er, jo mer presis er du og treffer de virkelig interesserte målgruppene. Skal du ha ny bil, søker du ikke «ny bil», du søker gjerne etter et merke og modell.
• Bruk negative søkeord! Hvilke søkeord ønsker du ikke at annonsen din skal vises på?
• Bruk Google AdWords Keyword Planner (krever at du oppretter AdWords-konto). Dette søkeverktøyet kan hjelpe deg å finne enda flere ord om du står fast.

Husk at søkeord kan legges til, tas bort eller byttes ut når som helst. Men ha i bakhodet hvilke mål du har for kampanjen din. Hvis målet ditt er å være synlig, kan det være greit at søkeordene gir mange visninger, men få klikk. Ønsker du trafikk til nettstedet ditt, nøyer du deg med færre visninger – men god klikkprosent.

8. Følg med på statistikken

Hva skjer etter at kunden har klikket på annonsen din? Har kunden gjort noen av de målene du først definerte; lastet ned en brosjyre, kjøpt et produkt eller sendt inn et kontaktskjema? Ved å spore disse handlingene kan du se hvilke annonser, søkeord og kampanjer som gir best resultater. Og ved hjelp av disse tallene kan du gå videre og justere i oppsettet ditt; enten velge å pause en kampanje som ikke gir de resultatene du håpet på, eller legge til flere annonser eller søkeord der du ser det mangler. Kampanjene må følges opp jevnlig, og du bør teste og justere både budgivning, søkeord, tekst og plassering over tid.

Google gir deg som annonsør mange muligheter, og bør være en viktig del av din digitale markedsføring. Les også her om hvordan ulike søkemotorer kan komplementere hverandre.

Vil du vite mer om Google AdWords og ha hjelp til å komme i gang? Sjekk her!

Lykke til!