,

Bedriften din har ikke et tilstrekkelig nytt nok nettsted – hva kan du gjøre med det?

Henger hele din bedrifts digitale tilstedeværelse på en utdatert og lite oppdatert nettsted, er det sannsynligvis ikke så rart at bedriften din havner lenger og lenger ned i Googles søkeresultater. Men hvorfor er det sånn at et eldre nettsted er dårligere enn et nytt nettsted?

En gammel nettside er som regel tregere enn en ny nettside. Det vil si at den lastes inn langsommere, og det er to grunner til at det er dumt.

  1. For det første vil noen av dine potensielle kunder komme til å avbryte besøket på nettsiden din, fordi det tar for lang tid å komme ordentlig inn på den. Vi har stadig mindre tid til å fange mottakerens interesse, og kundene krever at ting skjer fort. Hvis nettsiden din er treg, så mister du kunder. Google har i en undersøkelse kommet frem til at dersom nettsiden tar mer enn 3 sekunder å laste inn, så hopper 53% av besøkende ut.
  2. For det andre så elsker Google sine algoritmer hastighet. Jo tregere din hjemmeside er, desto dårligere ranking får du på Google.

Når det gjelder mobiltilpasning, så viser den årlige svenske undersøkelsen “Svensker og internett”, at bruken av datamaskiner minsker til fordel for mobiltelefonen. Hele 87% av de svenske internett-brukere oppgir at de daglig bruker internett via sin smartphone, sammenliknet med kun 67% på datamaskin. Disse tallene er som sagt fra Sverige, men vi kjenner oss godt igjen i Norge også.

Bruken av mobiler øker for hvert år, samtidig som den synker for datamaskiner. Fremtiden blir bare enda mer mobil, enn det den er i dag. Dette er viktig å gjenta: Googles algoritmer verdsetter nettsteder som er mobilvennlige. Gamle nettsteder kan være det, men de er som regel ikke like godt mobiltilpasset.

Hvorfor er det så dårlig å ha et for gamelt nettsted?

  • Tregt
  • Ikke mobiltilpasset
  • Ikke så sikker
  • Dårlig SEO

Sikkerhet er et problem

Et annet problem med et utdatert nettsted er sikkerhet.

Når jeg snakker om sikkerhet her, så tenker jeg først og fremst på noe som heter SSL-sertifisering. SSL står for «Secure Sockets Layer», og er en sikkerhetsmekanisme. Det ble oppfunnet for å kryptere kommunikasjonen mellom to enheter. Det er en form av elektronisk legitimasjon som skal beskytte informasjon. Om nettside-adressen starter med HTTPS, så kan du regne med at websiden i praksis bruker SSL. Dessverre er ikke dette vanlig på eldre hjemmesider.
Men hvorfor er dette dårlig?
Jo, nå for tiden så advarer Google om en hjemmeside ikke er SSL-sertifisert. SSL har også en effekt på din SEO, både direkte som en rangerings-faktor, men også over tid siden nettsiden din får mer troverdighet hos besøkende.

Hvis du ønsker å få et SSL-sertifikat, gjør du det enklest via en som fikser sånt, eller så får du et sertifikat fra en sertifikatutsteder.

Ny og moderne hjemmeside

Summen av det hele er altså at en eldre hjemmeside, sett bort ifra at det kan gi en dårligere brukeropplevelse, også påvirker søkemotoroptimalisering. Dette kommer til å ha en negativ effekt for synligheten din på Google.

Eller hvis vi snur på det. En ny og moderne hjemmeside, kommer til å gi en bedre brukeropplevelse og synes bedre.

Men hvordan vet du om hjemmesiden din er gammel og i behov av en fullstendig makeover?
Et tips er å se på hjemmesiden din fra en potensiell kundes perspektiv. Lat som at du selv er en bruker, og prøv å se helt nøytralt på din egen opplevelse av siden. Er den langsom, og ikke så brukervennlig som den burde være?

Enda bedre er det hvis du får en ekspert til å bedømme siden din, som kan gi deg konstruktive tilbakemeldinger.

Er nettsiden gammel og mindre god, så oppdater den eller bytt ut hele siden. Din nettside er som regel den viktigste plassen for din bedrift online. Den skal ikke se ut, og oppføre seg, som om 90-tallet ringte.

Et tips er å teste en av de mange nettside-skannere der ute som du kan benytte til å analysere nettsiden din. F.eks, vår egen “Hjemmesidesjekken”.