Apple vs Facebook | Nå blir det vanskeligere å annonsere på Facebook
Det ser ut til at en kald krig brygger opp mellom to av verdens største tech-giganter. I det ene hjørnet finner vi Apple, og i det andre Facebook. Men hva handler det egentlig om, og hva skjer med annonsering på nettet når spillereglene plutselig endres?
Apples mobiloperativsystem, iOS, oppdateres kontinuerlig. Og med hver nye oppdatering blir det klart at Apple strammer skruene litt mer for appene og tjenestene som prøver å få tilgang til din personlige informasjon.
I fjor presenterte Apple den siste versjonen av operativsystemet deres: iOS 14. Og iOS 14 er ikke noe unntak når det gjelder å stramme skruene. Denne gangen så mye at Facebook har følt seg tvunget til å svare med samme mynt til disse endringene.
Utfordringen med å annonsere på Facebook
Så hva skjer egentlig, og hvorfor trenger du som småbedriftseier å bry deg?
Ganske enkelt betyr iOS 14 at jobben din som markedsfører på Facebook blir litt vanskeligere.
Hvorfor? Apple har, i samsvar med deres rammeverk for AppTracking Transparency, lansert sin siste oppdatering som ganske drastisk vil gjøre det vanskeligere for Facebook, og andre apper for den saks skyld, å spore alle typer konverteringer som foregår via appene dine. F.eks. appinstallasjoner, konverteringer eller hvis noen klikker på noe på nettstedet ditt.
Normalt bruker apper alle mulige funksjoner de har tilgjengelig for å spore brukeren, og dermed kunne vise tilpassede annonser for å gi en relevant annonse til brukeren.
For Facebook kan prosessen se slik ut: En av kundene dine ser en annonse for et par fine sko i en app. Kunden klikker på annonsen og nettleseren sender kunden til nettsiden, og deretter kjøper kunden disse skoene. Dette ville normalt ha ført til at Facebook-pixelen sendte data tilbake til Facebooks Ads Manager. Data som Facebook deretter kan bruke for å optimalisere fremtidige annonser mot akkurat denne brukeren.
Med neste iOS-oppdatering vil kunden i stedet få en dialogboks som spør om f.eks. Facebook kan få spore aktiviteten din online mellom forskjellige apper og nettsteder. Det er ikke alle som gir samtykke til dette. Og jo flere som velger bort sporing på iOS 14-enheter, desto mer begrenset blir tilpasning av annonser og resultatrapportering for både app- og nettkonverterings-hendelser via Facebook pixel.
Påvirker Facebooks AI-optimalisering
Så hva gjør Facebook med dette? På den ene siden er det viktig å se om dette faktisk påvirker annonseringen din, og i så fall på hvilken måte. For eksempel, hvis du ikke jobber med appnedlastinger eller Facebook-piksel, blir du ikke særlig berørt.
Det er hovedsakelig tre måter som endringen vil påvirke annonseringen på:
- Facebook mottar mindre data når færre velger å dele. Noe som igjen betyr at Facebooks AI-optimalisering blir dårligere.
- Annonsering blir dyrere per resultat fordi du når færre mennesker.
- Annonsene kan ikke være like personlige og dermed blir de mindre relevante og effektive.
Facebook leverer også noen forslag. Det handler hovedsakelig om noen oppdateringer du kan prøve via Facebook Events Manager. Vi anbefaler at du tar en titt (klikk på lenken). Facebook har også oppdatert Business Manager med informasjon om den kommende endringen.
Det er viktig å huske på at dette ikke betyr at det vil være umulig for en markedsfører på Facebook å bygge bra og smarte målgrupper. For eksempel, så kan du fremdeles bruke kundelister eller lage annonser på Facebook basert på data som blir opprettet på Facebook. Imidlertid vil det mest sannsynlig skape utfordringer i 2021.
Se gjerne webinaret vårt for mer informasjon, eller hold øye med annonsere.gulesider.no for mer informasjon i løpet av året, da vi garantert vil komme tilbake til dette tema.