,

Amazon SEO og Amazon Ads – hvordan fungerer det?

reading digital marketing book on grass

Er bedriften din synlig på Google, Facebook eller Eniro? Da vet du nok allerede nå at det finnes forskjellige måter å bli mer synlig på. Men hvordan gjør du det på Amazon? Amazon SEO og Amazon Ads er svaret.

SEO på Google eller Amazon handler egentlig om det samme. Ved å påvirke algoritmer kan du optimere de produkter du ønsker at skal bli mer synlig. Enten det er et nettsted i Googles søkeresultater, eller et produkt på Amazon.

SEO på Google handler om å påvirke Googles algoritmer på forskjellige måter, slik at du får en bedre plassering i trefflisten. Dette kan gjøres ved hjelp av flere forskjellige verktøy, fra å jobbe med lenker til å bearbeide innholdet på nettsiden din.
Amazons algoritmer fungerer på tilsvarende måte, dvs. at ved å påvirke dem og utnytte dem på best mulig måte, får produktene dine en bedre plassering.

Men det er sannsynligvis der likhetene mellom Google og Amazons SEO tar slutt.

Amazon SEO prioriterer produkter

Hvis vi først og fremst ser på Google, vet vi at et søk der ikke har like stor sannsynlighet til å resultere i et kjøp, som det gjør med et søk på Amazon. Google er litt som å besøke et kjøpesenter, eller å passere Sandvika Storsenter med bil, mens hos Amazon har du allerede gått inn i butikken.

Google har ikke bare formålet å levere e-handel. Googles fokus er bredt og fokuserer på brukernes øyeblikk av «Jeg vil vite», «Jeg vil gjøre» og «Jeg vil kjøpe». Googles algoritmer er dermed tilpasset til å svare på akkurat disse spørsmålene og behovene.

Derimot er Amazons SEO fullt fokusert på å maksimere produkt X sin synlighet foran konkurrentens produkt Y. Denne type optimalisering kan oppnås på flere forskjellige måter.

Gode priser scorer høyere

Pris er et eksempel på en slik kategori. Mange fysiske butikker sliter i dag, da de hele tiden må kjempe mot e-handel som ofte tilbyr samme produkt til en billigere pris. Dessverre er Amazon ikke annerledes. Hvis du har en høyere pris enn konkurrentene, vil det påvirke synligheten din på Amazon. Forsøk alltid å ha en lavere eller lik pris, som konkurrentene dine.

Når du arbeider med søkemotoroptimalisering på Amazon, er det viktig å huske på at Amazon egentlig bare fokuserer seg på kjøperne sine, og å selge varer til dem. Derfor prioriterer Amazon produkter som har høyest sannsynlighet for å bli kjøpt. Dersom du har et populært produkt, vil det få høyere plassering.

Du kan og bør annonsere på Amazon

I tillegg til pris, er det en rekke faktorer som direkte eller indirekte påvirker synligheten din på Amazon. Å skrive en optimal tittel er for eksempel veldig viktig, og den bør inkludere produktets merke, navn, materiale, nummer, farge osv.
Du bør også tenke på ting som gode og stilige produktbilder. Det vil gjøre at potensielle kunder blir lenger hos produktet ditt. Det vil si at jo bedre innhold du har rundt produktet ditt, desto mindre sjanse har du for å få en høy bounce rate. Med andre ord så bør innholdet på siden din være akkurat det kunden leter etter, så han ikke går videre til andre konkurrenter på Amazon. Dette vil omsider gjøre underverk for din SEO.

Det også viktig for din SEO å finne nøkkelord som passer til ditt spesifikke produkt. Amazon vil filtrere bort produktet ditt hvis nøkkelordene ikke er relevante for søket.

Amazon Ads er noe du kan se nærmere på når du arbeider med SEO. Det er en god snarvei å komme foran konkurrenten, og bruke plattformen maksimalt. Du kan og bør annonsere på Amazon, akkurat som du forhåpentligvis gjør allerede på Google og Facebook. Fra et markedsføring synspunkt er det sjelden en god ide å satse alt på en enkelt plattform. Det er derfor en god mulighet til å se hvordan Amazon kan fungere sammen med de andre kanalene dine, når de nå lanserer i Skandinavia.

Slik fungerer Amazon Ads

Mens Amazon SEO fokuserer på rangeringen din, handler Amazon Ads om betalte annonser. Med Amazon Ads kan du sponse enkelte produkter for bedre synlighet. Du kan også sponse varemerket ditt sammen med et litt større produktutvalg. Hos Amazon kan du lese mer om muligheter for annonsering som f.eks. display, video annonser og sponsede produkter. Et tips er å sjekke ut en in-house butikk. Amazon Stores er gratis, og gir deg mulighet å vise produktet ditt på en egen underside på Amazon. Dette er en smart måte for den som vil lage litt mer brukervennlig og tiltalende innhold.

Lykke til!