8 enkle PR-tips

En spennende nyhet levert i en dårlig formulert pressemelding er litt som skiskyting: det spiller ingen rolle hvor fort du går. Så lenge du ikke skyter godt nok, kommer du aldri først.

Å få med en pressemelding i avisen betyr mye for de fleste bedrifter. Til forskjell fra betalte annonser, vinner avsender av pressemeldingen på troverdighet. Avisen eller nyhetskanalen har valgt å kommunisere ditt budskap. Lett er det dog ikke, da det sendes ut veldig mange pressemeldinger hver dag. Utfordringen er altså å stikke seg ut i mengden.

Her har du 8 tips som kan hjelpe deg et stykke på vei.

Slik forandret rubrikken alt
Rubrikken. Dette er det første en journalist ser på. Om denne ikke leverer, er det stor sjanse for at pressemeldingen ikke når gjennom. Den skal være lokkende, kort og gi en kort oppsummering av det du har å si. Det kan kreve litt å lære seg å skrive gode rubrikker, men når de vel sitter påvirker den mottakeren i stor grad.

Rett på sak
Start aldri med allmen informasjon eller en historiefortelling om bedriften din. Start med det viktigste, selve nyheten. Jo lengre det tar leseren å svare på spørsmålene hva, hvor, når, hvem, hvordan og hvorfor – desto mindre effektiv er pressemeldingen din.

Hold det kort
Less is more. Mottakeren kommer til å lese rubrikken din, kanskje ta en titt på innledningen og siden kanskje scrolle gjennom resten av innholdet. Finnes ingenting av interesse går man veldig raskt videre. Skriv derfor kort og kill your darlings – det vil si kort ned slike ting du gjerne vil ha med men som du innerst inne vet at ingen egentlig bryr seg om å lese. Gå direkte til kjernespørsmålet!

Snakkebobler
Sitat er takknemlige verktøy for journalister. Unngå selgerprat, men få noen i bedriften til å si noe interessant om ditt nye produkt. Sjansen er stor for at det kommer med i artikkelen. Sitat er til og med en bra måte å løfte frem individer i organisasjonen.

Et bilde sier mer enn tusen ord
Godt skriftlig innhold er en selvfølge, men glem ikke å sende med relevante og gode høyoppløste bilder. Bilder fanger mottakerens blikk, samtidig som det gjør journalistens jobb lettere. Link gjerne til et presserom på bedriftens hjemmeside. Her kan du samle flere bilder, tekster og rapporter om bedriften, logoer og tidligere pressemeldinger.

Finn din formidlingsstil
Hva er vinklingen din? Hvilke argumenter har du? Hvilke utfordring har din bedrift en løsning på? Bruk det aktuelle nyhetsbildet og fang temaer som kan passe inn. Er det kanelbollens dag og du driver byens mest populære bakeri? Lanser en ny kanelbolle eller fortell at dere har solgt så mange kanelboller at om man legger de på rad og rekke, skulle de strekke hele veien til Nordkapp. Statistikk er nyttig for jornalistikken. Om du sier akkurat det samme som konkurrentene finnes det ingen grunn til å lytte til deg.

Hvem snakker du med?
Du har nettopp skrevet en 2000 tegn lang tekst om bedriftens nylansering som krever minst 30 års kompentanse for å forstå. Blir teksten lest? Kanskje, men mest sannsynlig ikke. Det finnes flere tusen journaliser i Norge, og noen er sikkert interessert i å lese det du har skrevet da de er beleste på ditt område. Men, ignorer ikke ditt publikum. Tenk på din målgruppe, som her er både journalisten og fremtidige nyhetslesere, og sett tonen deretter.

Bygg relasjoner
Skap medielister og samle mailadresser til journalister som skriver innefor ditt felt. Hold et øye med de siste skrevne artikler. Hvordan kan du knytte disse til din egen historie? Har pressemeldingen blitt publisert tidligere? Hold kontakten med den aktuelle journalisten og følg de gjerne på sosiale medier.

 

Lykke til!