7 feil bedrifter gjør når de vil annonsere på Google

Kunder som ønsker å handle, søker ofte online før de kjøper. Bedrifter som ligger høyt opp på Google har derfor en stor konkurransefordel i forhold til sine konkurrenter.

Hver gang du søker etter noe på Google, vises et søkeresultat som svarer på søket ditt. Disse søkeresultatene er vanligvis delt inn i to deler: organiske søkeresultater og betalte annonser. Det er de betalte annonsene som administreres av Google Ads-verktøyet.

Å bruke Google-Ads som markedsføringskanal kan være svært effektivt hvis du gjør det riktig. Google-Ads er en auksjonsbasert plattform hvor du byr på nøye utvalgte og bestemte søkeord som er relevante for bedriften din. Annonsene er svært effektive fordi bare personer som søker etter din spesifikke tjeneste eller produkt, vil se annonsene. Google velger automatisk målgruppe for deg, og du får svært relevant målrettet trafikk til hjemmesiden din.

Les också: “Slik blir du mer synlig på google

Å tenke på

Det finnes mange tips på hvordan du oppretter en god Google-annonse, men en viktig ting å huske på er at teksten i annonsen blir forstått av alle. Google ønsker at brukeropplevelsen skal opprettholde høy kvalitet og en redaksjonell standard. Annonsene skal være klare og profesjonelle og lede den besøkende til innhold som er relevant, nyttig og lett å samhandle med. Det er viktig å vite hva som er en god annonse i henhold til Google Ads. Nedenfor har vi listet syv vanlige feil som bedrifter gjør når de lager annonser på Google:

  • De bruker ikke relevante søkeord
  • De glemmer å tenke fra besøkerens perspektiv. Hva vil du at kunden skal gjøre på siden: kjøpe et produkt, fyll ut et skjema,  ta kontakt?
  • De bruker ikke hele annonseplassen. Fyll ut så mye informasjon som mulig. Plassen er begrenset, og tiden for å ta vare på kundens oppmerksomhet er kort, så sørg for at du bruker den til maks.
  • De tenker ikke på at annonsen skal knyttes til riktig destinasjonsside og sender kundene til feil side.
  • De har ikke funnet ut deres USP (Unique Selling Point). Hva er det som gjør at bedriften din skiller seg ut? Hva gjør du bedre enn dine konkurrenter?
  • De bruker ikke statistikk og tall. Statistikken viser veldig mye, tar litt plass i annonsen, og er lett for mottakeren å adressere.
  • De skriver “Klikk her” – det liker ikke Google. Hvis du ønsker å komme inn i en CTA (oppfordring til handling) så er det bedre med et tilbud i teksten, eller å tenke “hva kunden kan gjøre på hjemmesiden min?” Selger du støvposer? Skriv “Kjøp 50 poser – Få gratis frakt!”

Kilde: google.com/adspolicy

En hjelpsom annonse

I en undersøkelse utført av Google, oppfatter en av tre forbrukere annonser som nyttige – det betyr at det er mange frustrerte potensielle kunder der ute som søker seg videre. Fra et markedsføringsperspektiv, er disse menneskene i starten av kundetreisen og leter etter inspirasjon. De har ikke begynt å tenke på merker eller produkter ennå, men søker etter innhold som kan lede dem i rett retning for å dekke deres behov – og det er opp til deg å sørge for at de finner nøyaktig deg.

Vil du vite mer om Google Ads? Gikk du glipp av Gule Siders webinar Deep Dive Google Ads, da kan du se det her: