,

6 tips som kan hjelpe bedriften din med å vokse i krisetider

Fra konflikter og pandemier, til voldsomme strømkostnader, dyrere mat og inflasjon som banker på døren. Det har ikke vært noen enkle år for bedriftseiere Norge. Hvordan vil det påvirke din digitale tilstedeværelse, og hva bør du fokusere på akkurat nå?

Det er ikke rart at du holder ekstra godt på pengene dine akkurat nå. Det spares på oppvarming av kontorlokaler, og innkjøp i dagligvarebutikker. Det er noe som også kan påvirke den digitale markedsføringen til små og mindre bedrifter. Markedet opplevde økte markedsføringsbudsjetter etter at pandemien avtok, og nå er risikoen for at mange bedrifter igjen vil trimme budsjettene i fremtiden. Dette trenger imidlertid ikke bare være negativt. Snarere åpner det opp muligheter for bedriften din til å jobbe med kvaliteten på annonseringen din, og til og med teste nye ideer og plattformer.

Hva betyr dette for annonseringspriser på nett?

For noen bransjer kan inflasjonen bety at prisen faller, men at den stiger i andre. Trender fra Google viser at dagens situasjon kan påvirke mottakerens vilje til å faktisk klikke på annonser. Hvis du vet at du ikke har råd til et par nye joggesko, øker også risikoen for at du ikke klikker på en annonse for slike når den dukker opp i søkeresultatene dine.

Mens noen bedrifter sliter med stengte butikker, kutt i inntekter og reduserte markedsføringsbudsjetter, er det for andre en helt annen situasjon.

Krisetider påvirker våre behov på nett

Boligmarkedet er for eksempel et kjøpers marked. Prisreduksjonene kommer godt med dersom du ønsker å gjøre en fordelaktig bolighandel. Samtidig påvirkes ikke dagligvarer nevneverdig, da folk fortsatt trenger å spise eller ha hygieneartikler, uavhengig av om prisene stiger.

Driver du nettbutikk er du nok vant til at denne årstiden er intens med både Black Friday, julehandel og salg. Hvis du i tillegg har et produkt som følger folks søketrender i krisetider, kan det definitivt være på tide å øke budsjettet og investere enda mer. Hvilke produkter og tjenester ser nordmenn etter?
Energisparende og brukte produkter har opplevd økt interesse det siste året – solcelleladere, sparelamper, ved, resirkulert mote m.m.

Det kan med andre ord være en skikkelig gylden mulighet for deg som blogger om sparetips, eller driver med netthandel innen solcelleteknologi eller vedsalg.

Søk etter ved til salgs har økt så mye over tid (Google Trends).

Hva kan jeg gjøre hvis jeg ikke har en nettbutikk?

Å investere i digital markedsføring er en fin måte å nå nye kunder, og engasjere dine nåværende kunder. Fokuser på kanalene som vil gi deg høyest ROI (return of investment). Online annonsering via f.eks. Google eller Facebook er sannsynligvis ikke det første du tenker på i tider som disse – men det kan faktisk hjelpe deg gjennom denne tøffe situasjonen. I stedet for å sette annonseringen på pause, kan du jobbe smart, tenke litt annerledes og utnytte situasjonen i stedet for å kjempe mot den.

Slik bør du jobbe med digital markedsføring i krisetider

  1. Fokuser på hjemmesiden din
    Med et redusert markedsføringsbudsjett er det sannsynligvis tid til å fokusere på bedriftens hjemmeside. Er det moderne, mobilvennlig og sikkert? Har den godt innhold, og er den søkemotoroptimalisert? Sjekk gjerne selv med Hjemmesidesjekken. Hvis ikke, er det kanskje et godt tidspunkt å fokusere markedsføringsinnsatsen på å oppdatere hjemmesiden din.
  2. Arbeid med dine målgrupper
    En vanlig feil nybegynnere ofte gjør, er å målrette annonsene mot feil personer, eller spesifisere et for stort geografisk område. Husk at folk har en tendens til å være mer budsjettbevisste når det er inflasjon, så sørg for at annonsene dine når de rette personene. Og ikke glem å måle resultatene dine. Da ser du fort hva som fungerer og ikke.
  3. Vær fleksibel
    Digital markedsføring er et marked i endring. Vær åpen for å prøve nye plattformer og nye strategier, for å se hva som fungerer for din bedrift. Kanskje det er forskjellige ting som fungerer i gode og mindre gode tider?
  4. Samle e-postadresser
    Kundenes data er hard valuta, enten det er krisetid eller ikke. Men har du redusert markedsføringsbudsjettet kan dette være en god måte å jobbe på. Med kundenes e-postadresser kan du sende ut tilbud og rabatter, og gjøre kundene oppmerksomme på at det er «business as usual» for din bedrift, til tross for verdens tilstand.”
  5. Gi rabatt på gavekort
    Gi bort digitale gavekort. Gavekort garanterer at kundene kommer tilbake, enten nå (som mange jakter på gode priser for tiden) eller når tidene blir bedre.
  6. How-to-videoer, guider og DIY-prosjekter.
    Ved å lage innhold som folk kan ha glede av, vil du bygge et forhold til kundene dine – f.eks. how-to-videoer (explainers). Autentisitet er den neste store tingen på nettet, så å lage flott innhold trenger ikke å koste noe. Alt som trengs er et mobilkamera, en sosial plattform og noen som er villige til å bli sett.

Lykke til!