6 måter å gjøre kundemailen mer personlig.

I dag er det en viss forventning til det å være personlig, og det anses helt klart som en styrke om du som bedrift mestrer det. 94 % av bedriftene i en undersøkelse sier de anser det som kritisk å gjøre kommunikasjonen personlig, men kun 5 % gjør dette i tilstrekkelig grad.

Ofte sitter du på opplysninger som gjør det mulig å tilpasse innholdet på utsendelsene dine – enda mer enn det du kanskje gjør.

Vi gir deg noen tips på hvordan dette kan gå til:

Still de rette spørsmålene

En enkel og effektiv måte å bli bedre kjent med dine kunder på, er å stille noen direkte spørsmål.

Hva er grunnen for at de besøker nettsiden din eller ønsker å være mottaker av kundemailene dine? Ikke alle kundene dine er like, men de mottar kanskje de samme mailene?

Dette kan gi deg verdifull informasjon om hvem du prater med og bidra til at du kan differensiere og gjøre innholdet i mailene dine enda mer treffende.

Skap kundepersonligheter

Basert på kundens kjøpsatferd og annen historikk kan du til en viss grad vite hvem du prater til – og helst med.

Analyser den data du har og tilegn kundene personligheter. Dette kan være to eller flere du navngir og tilpasser budskapet etter. Jon, Marit og Jens får alle ulike mailer med tilpasset innhold – etter deres behov.

Vær lokal, både med tid og sted

Enkelte tider på døgnet er bedre egnet for utsendelser av mailer. Noen kunder åpner disse helst når de er på plass 08:00 på morgenen, andre før de forlater kontoret. En A/B test vil gi deg svar på dette.

Noe å tenke på er at ikke alle kundene befinner seg på samme sted og da, tidssone. En vurdering av dette kan gjøre åpningsraten til en mye hyggeligere lesning.

Etabler triggermailer

Triggermailer med grunnlag i atferd er en fin måte å vise at du ser og er engasjert i kunden din.

Et eksempel på dette er å sende en mail om at du ikke har sett kunden logge seg inn på kundesider evt. ikke åpnet siste nyhetsbrev – og at vedkommende er dypt savnet.

Disse er enkle å sette opp som en automatisk utsendelse og kunden vil føle at du kommuniserer direkte og personlig.

Faktisk har slike mailer en 152 % høyere åpningsrate enn tradisjonelle mailer.

Gjør bedriften din personlig

Å være personlig med kunden er en ting, men du kan også by på deg selv og din bedrift.

Kommuniser de myke verdiene og gjør merkevaren til en person kunden kan og ønsker å relatere seg til. Skriv mailene som om de kommer fra en bekjent av kunden, i lett samtaleform. Disse vil være mye mer naturlig for kunden å respondere til.

Gjør landingssiden like personlig som mailen

Du har kommet et langt stykke på vei mot bedre kommunikasjon med kunden ved å gjøre mailene dine mer personlige, men det er enda et tiltak du kan gjøre.

Kommuniser på samme personlige måte på landingssiden din.

Være konsekvent. Ikke bare bør mailer og landingsside ha samme visuelle profil og stemme, de bør også ha samme personlige «call to action» for kunden. Dette gjør sannsynligheten for konvertering enda større.