, ,

5 tips for en høyere rangering – SEO

seo crawl

Når du snakker om SEO, er det mange ting du bør vurdere, og du har sannsynligvis hørt mange forskjellige tips og triks om hva du skal gjøre og hva som er beste praksis; for å få en rangering på Google.

Det er et virvar av av holdninger, meninger og ideer som kan være vanskelig å forholde seg til, og hvilke råd du skal følge. For å være ærlig – du vil gjerne lage god SEO, som gir deg leads fra søkemaskiner fordi du vet at det er riktig å gjøre – alle andre gjør jo det. Her gir vi 5 grunnleggende tips til SEO som du kan implementere og følge akkurat nå.

Fjern alt som gjør din hjemmeside svak og langsom

Som du kanskje har hørt, favoriserer Google hurtige hjemmesider – sagt på en annen måte: den store søkemotoren gidder ikke å gi brukerne en treg og dårlig brukeropplevelse ved å sende dem til et tregt nettsted. Dette er også grunnen til at du bør sikte deg mot en rask hjemmeside. Ingen liker å vente i kø på supermarkedet for å komme til kassen – det samme gjelder din hjemmeside.
Så du bør fjerne gamle plugins, ubrukte skrifter og store bilder som ikke er komprimerte og unødvendige CSS- filer. Ja, det kan være litt teknisk og uforståelig, så hvis du trenger hjelp, er det bare å ringe.

Skriv for mennesker – ikke for SEO-edderkopper

Det pleide å være en tendens til å skrive innhold målrettet mot SEO-edderkoppene. Det er det noen som fremdeles gjør, men det er kanskje ikke den rette metoden. Tross alt er SEO-edderkoppene i utgangspunktet bare skript som flyter rundt på nettstedet ditt og sjekker om alt er som det skal være. De kjøper ikke produktene dine, de samhandler ikke med deg på sosiale medier, og de blir ikke gjentatte kunder. Vet du hvem som er det? Det er kundene dine og brukerne av din hjemmeside. Derfor bør du skrive til dem. Skriv relevant innhold som er fornuftig for dem og skriv det på en måte som bør leses av mennesker.

Publiser ofte

Og nå som vi er inne på det relevante innholdet … du bør poste ofte. Det vil si at du må sørge for være relevant i utgivelser og at du regelmessig og jevnlig legger ut innhold. Du kan se på det slik: Når du publiserer og markedsfører nytt og relevant innhold på din side, vil det kunne få mange besøkende innen en kort periode, men disse besøkende vil avta etter hvert som utgivelsen blir eldre og eldre – den forsvinner ganske enkelt i mengden. Derfor må du sørge for at det stadig blir spyttet ut nytt innhold, på den måten kan du sørge for at det er en jevn strøm av mange besøk på nettstedet ditt til enhver tid.

Skriv unikt og relevant innhold

Men nå som du må publisere innhold med jevne mellomrom, er det en ting du må være klar over. Som en tommelfingerregel kan du alltid holde fast ved at de store søkemotorene ikke liker "duplikatinnhold". Totalt sett handler det igjen om brukeropplevelsen. Google og de andre store søkemotorene vil gjerne vise brukere unike og gode brukeropplevelser, så hvis du stadig legger ut innhold som du tidligere har lagt ut, både på nettstedet ditt og i meta beskrivelsene dine, vil det ikke være godt kjent.

Bruk relevante søkeord i bildene dine

Bilder er ikke likegyldig for søkemotorene. Bare at Google har satt av et helt søkefelt KUN til bilder, bør fortelle deg litt om hvor viktige bilder faktisk er. Når du er på jakt etter et bestemt bilde, hvordan søker du? Du legger inn søkeord i bildesøket. Og det er derfor du bør bruke relevante søkeord i Alt-teksten og i beskrivelsene deres. Og husk at når bildene dine vises i bildesøket, forhåpentligvis er det en bruker som klikker på bilder som lenker til nettstedet ditt, der det er relevant innhold som får brukeren til å bruke tid på nettstedet ditt – og det blir belønnet i rangerings raceløpet.