,

5 grunner til at bedriften din mister kunder online

Vi vet allerede at det er viktig for en bedrift å være synlig på nettet – men å være synlig med riktig informasjon kan avgjøre om potensielle kunder velger virksomheten din fremfor konkurrentene. I dag er det imidlertid mange som gjør feil i det digitale landskapet, så hva driver virkelig kundene dine bort på nettet? Her viser vi 5 vanlige årsaker.

Undersøkelsen “Why Before The Buy” fra YP.com fant ut hvorfor kunder velger en virksomhet på nettet. Som vi kan se nedenfor, er “høye priser” og “negative anmeldelser på nettet” på listen. Du kjenner sannsynligvis din bedrift best, og derfor kan du velge hvordan du vil kontrollere aspekter som priser og kundeservice. Men på plass 3, 4 og 5 er det en ting som er dominerende – nemlig informasjon eller rettere sagt mangel på informasjon. Dette er noe du, som eier av bedriften, kan forhindre hvis du sjekker synligheten din på nett.

Liste over topp 5

1. Høye priser (62%)

2. Negative omdømme – anmeldelser (55%)

3. Inkonsekvent informasjon online (37%)

4. Feil informasjon på hjemmesiden (37%)

5. Feil kontaktinformasjon på nettet (32 %)

Vi ser nærmere på punktene 3, 4 og 5.

Punkt 3: Inkonsekvent informasjon online

La oss si at du vil finne en adresse til en butikk. Du gjør et søk på Google, men søkeresultatet du får viser en annen adresse enn hva du fant på bedriftens hjemmeside. Du blir litt forvirret – hvilken adresse skal jeg velge? Ting som dette, inkonsekvent informasjon, kan raskt få en kunde til å velge bort din bedrift og i stedet velge en annen. Så mange som 37% av deltakerne i YP-undersøkelsen anså dette til å være en grunn til å lete videre, derfor er det viktig å ha oversikt over alle de forskjellige sidene du synes på, og fremfor alt – at informasjonen som formidles stemmer overens over alt.

Punkt 4: Feil informasjon på hjemmesiden

At nettstedet er oppdatert og nøyaktig spiller en stor rolle. Faktisk er et firmas hjemmeside den plattformen som anses som den mest sikkre kilden ut fra kundens perspektiv. Derfor er det veldig viktig at det er mulig å stole på informasjonen som finnes der – for å bygge og opprettholde tilliten til kundene dine. Hvis ikke, kan det oppstå negative assosiasjoner til din bedrift, som en bedriftseier mest sannsynlig ønsker å unngå.

Punkt 5. Feilaktig kontaktinformasjon på nettet

Vi var inne på korrekt informasjon tidligere, og fremhever viktigheten av at kontaktinformasjonen stemmer. Hvordan hadde du reagert om du på nett fant frem åpningstidene til en butikk, men når du reiser ut for å besøke butikken så viser det seg at åpningstidene ikke stemmer og at butikken faktisk er stengt? De fleste av oss hadde antagligvis blitt irritert – noe undersøkelsen tydelig viser. Over en tredjedel hadde valgt bort bedriften på bakgrunn av feilaktig kontaktinformasjon. Sørg derfor til at du har korrekt og oppdatert kontaktinformasjon slik at kundene dine alltid vet når og hvordan de kan ta kontakt – uten å at det oppstår unødvendige problemer.

Så for å oppsummere: At din bedriftsinformasjon er korrekt og konsekvent på alle steder du synes er en vesentlig del for å beholde og skaffe nye kunder. Å gjøre det så tydelig og enkelt som mulig for kunden er noe som bare vil gagne deg og din bedrift, Sørg for å synes online – med riktig informasjon.

I webinaret du finner nedenfor kan du se en presentasjon der vi snakker mer om dette, samt om Gule Sider sitt verktøy Nettsjekk som på et enkelt sett hjelper deg å se over og håndtere din bedriftsinformasjon online.

Her kan du teste Nettsjekk helt gratis!

Kilde til studie: The Why Before The Buy 2016