5 digitale trender for småbedrifter 2020

Chatbot, stemmegoogling og video. Dette er ikke nye teknologier eller funksjoner, men de har blitt flere og flere og er veldig populære i 2019 og mange peker på at de vil bli enda mer populære i 2020.

For deg som har en liten bedrift betyr disse trendene en endring i hva kundene forventer av deg , hvordan de oppfører seg og hvorfor de velger deg fremfor konkurrentene. Det er virkelig den største grunnen til at det er viktig å trendsjekke – å følge med på hva som endrer seg og bruke det til å fortsette å være relevant for menneskene du betjener.

1. Talestyrte søk

Talesøk er en slik ting som hvert år er spådd å være “den neste tingen”, men forskjellen i år er at tilgangen til smarte assistenter som Google Assistant, Amazons Alexa og Apples Siri har eksplodert fullstendig. Dette har ført til at stemmesøk ikke lenger vil være “den neste tingen”, men det er allerede her. ComScore, et amerikansk selskap som tuller med å måle og analysere markedsdata, har spådd at halvparten av alle søk i 2020 vil bli gjort med talesøk.

2. Omnikanal-markedsføring

Den neste trenden er Omni markingsføring. Det er en strategi som involverer alle dine ulike kanaler, som hjelper hverandre med å skape en god kundeopplevelse, samtidig som du og din kundes forhold til hverandre blir bedre. Hver kanal leder videre til neste kanal og under reisen gir du kundene flere muligheter til å kjøpe det du selger i den kanalen som passer dem best.

3. Vis i stedet for å fortelle

Både video og livestreaming har vært poppulært er i mange år, i stor grad takket være Facebook og YouTube, og det ser ikke ut til å avta. Årsaken til det er egentlig veldig enkel; Video engasjerer mer enn hva tekst gjør, og det er mye lettere å ta til seg det som vises, enn det er å lese det samme i tekstform.

4. Roboter og AI

Kunstig intelligens, eller AI, er et program som lærer seg selv og jo mer det brukes, jo smartere blir det. Dette er nettopp det som er mest interessant med AI – at den stadig utvikler seg. AI er mildt sagt veldig aktuell i 2020, som vi blant annet ser på hvor poppulært det har blitt med talesøk gjennom våre smarte assistenter. Akkurat som hvert år kan vi i år si at det vi ser nå bare er begynnelsen på potensialet til AI. Hvert år vil algoritmene ha lært mer og blitt enda smartere, noe som påvirker oss på måter vi ikke kunne forestille oss året før.

5. Personalisert innhold

Et problem som mange har opplevd de siste årene, er at omtrent 95% av de som kommer i kontakt med deg ikke kjøper noe. Og det skal også sies at 95% er tallet vi ser hos dem som virkelig har lyktes. For de fleste ser det enda mørkere ut, 97% eller enda høyere. Dette handler definitivt ikke om at det du gjør er dårlig, eller ikke blir sett av riktig kundegruppe. Det er ganske enkelt at det du sier og det du gjør ikke passer alle enkeltpersoner. Her, som en liten bedrift, har du muligheten til å skille deg ut i verden ved å lage innhold som er mer personlig og tilpasset enn det konkurrentene dine gjør. Vinn kundenes hjerter ved å vise at du forstår dem!