3 grunner til å bruke Google Search Console

Når du har en hjemmeside, er det viktig å vedlikeholde den og følge med på om alt fungerer som det skal. For å finne ut av det, kan du bruke Googles eget Google Search Console-verktøy. Det er gratis og enkelt å bruke.

#1 – Vis søk og populære sider

Fanen “Effektivitet” er en flott funksjon for alle dere som lager innhold på hjemmesiden din. I denne fanen får du en perfekt oversikt over hvilke søk som brukerne bruker for å finne hjemmesiden og hvor mange klikk og visninger de spesifikke søkordene har på Googles resultatliste. Du kan sjekke søkeforespørselene med din egen søkeordliste og se etter avvik, motsetninger eller optimaliseringsalternativer. Hvis et bestemt søkeord har en mye lavere (eller høyere) betydning enn du forventet, kan det være en god ide å evaluere innholdet på siden din, og om du har muligheten til å skrive noe annet innhold.

I tillegg til søkene, kan du også se hvilke sider som rangerer høyest i søkeresultatene. I tillegg kan du se klikkfrekvens på sider med det høyeste antallet visninger. Når klikkfrekvensene dine er høyere, kan du sammenligne med det som hjelper til med å generere mer trafikk på toppsidene og bruke den samme strategien for å senke sider med lavere rangering. Så funksjonen her kan hjelpe deg å forstå hvor du trenger å forbedre deg og se hvilke søkord som rangerer best.

#2 – Se hvordan din hjemmeside er indeksert

Indekset viser hvordan din hjemmesider er indeksert i Google, og du kan sende inn nye nettstedkart og be Google om å indeksere sider på nytt for å holde Google oppdatert med sidene dine.

Dekning

Du kan se alle sidene som Google har funnet, du kan se hvilke sider som er feil og hvilke som er gyldige med advarsler, så vel som ekskluderte sider. Funksjonen “dekning” er viktig, og en ting du bør fokusere på for å rette opp eventuelle feil raskt. I tillegg vil du alltid ønske å sikte mot et økende antall gyldige sider fordi det betyr at du stadig øker innholdet på nettstedet ditt.

Sitemap

Et annet viktig aspekt ved Search Console er å sende inn områdekartet ditt. Ved å plassere en XML-fil med et områdekart på webserveren din, aktiverer du søkemotorcrawlere (som Google) for å finne ut hvilke sider som er til stede og hvilke som nylig har endret seg, og søkemotorene kan deretter gjennomsøke sidene dine i forhold til kart. Når du har et nettstedskart, kan du sende det til Search Console. Når det er oppdateringer på nettstedet ditt, finner Google til og med ut hvordan du indekserer dem.

#3 – Se forbedringer på din hjemmeside

Denne funksjonen viser alle forbedringene som er registrert av Google på nettstedet ditt forrige gang det ble indeksert. Informasjon inkluderer antall gyldige elementer som finnes på nettstedet, beskrivelser av hvert element og detaljer om eventuelle advarsler eller feil som er funnet.

Det er viktig at eventuelle feil som er oppført i denne delen forbedres og sendes inn for validering. Google Search Console er et av de beste SEO-verktøyene der ute, og det viser deg muligheter til å optimalisere din hjemmeside, så vel som muligheter for å forbedre rangeringen din. Så det er bare å komme i gang.