, , ,

3 digitale trender du trenger å vite i 2019

digitale trender 2019

Digital markedsføring er i stadig endring og utvikling. Vi kan forvente mange nyheter og ideer i 2019. Men hva vil egentlig være de viktigste trendene innen digital kommunikasjon i det kommende året?

Simon Beyer, digital markedsføring ekspert på Berghs School of Communications i Stockholm og Ingager, mener, at vi i løpet av året ser økt fokus på relevans, fart og fleksibilitet.

1. RELEVANS

Det gjennomsnittlige innlegget på Facebook vises i 1,7 sekunder. En ekstremt kort tid for den markedsføreren som ønsker å fange mottakerens interesse. Tilpassning vil derfor spille en stadig viktigere rolle i markedsføringen, tilpassede meldingen og produktet til kundens individuelle behov.

På Gule Sider har vi allerede identifisert behovet for relevant lokal informasjon på et tidlig stadium, noe som gjør det enklere for kjøpere og selgere å møtes. Noe som gjenspeiles i vårt slagord “Oppdag nærheten, søk lokalt”.

I 2019 spiller det lokale en viktig rolle i din digitale synlighet. Gjennom personalisering og lokalt fokus øker du relevansen din, og øker dermed sjansene for at du utnytter de 1,7 sekundene på best mulig måte.

2. HASTIGHET

Google har i en studie vist at om det tar mer enn 3 sekunder for en hjemmeside å laste forlater 53 prosent av de besøkende. Å ha en side som laster raskt er super viktig.Dette blir ekstra klart hvis du bruker konseptet “micro-moments”, det vil si alle disse korte anledninger når brukeren møter din bedrift online – når du ser på mobilen ved bussholdeplassen, i heisen opp mot kontoret eller ved kassen på ICA.

Hvis du lykkes med punkt 1 ovenfor, vil det fange kundens interesse, du vil ikke at de skal møtes av langsom hjemmeside eller en feilkode. Brukerne, det vil si dine potensielle kunder, har høye krav – og hvis du ikke møter disse, går de videre til konkurrentene dine.

Sjekk om du har en rask eller langsom nettside

3. FLEKSIBILITET

Det bør være enkelt å oppleve din bedrift. Det bør være enkelt å kjøpe fra din bedrift. Det bør være enkelt å få hjelp fra din bedrift. I 2019 fjerner vi alle terskler og gjør livet enklere for våre kunder. Nå er fokus på brukeropplevelse og konvertering optimalisering (arbeidet med å snu besøkende til kunder).

Klarna ble grunnlagt med det formål å gjøre det lettere for folk å handle online, noe de uttrykker i slagordet “Smooth Payments”. Tilsvarende er Eniros mål å være Norges enkleste digitale markedsføringspartner. I en stadig mer digital virkelighet så vi at det ikke bare var mer og mer komplekst å markedsføre seg selv, men også vanskelig å sikre kontroll over bedriftens virksomhet online. Vi bestemte oss derfor for å gjøre det vanskelige lett.

Derfor tilbyr vi i dag en komplett løsning for digital markedsføring for små og mellomstore bedrifter. Med andre ord hjelper vi bedrifter å ta kontroll over deres tilstedeværelse, tiltrekke seg nye kunder, styrke deres rykte eller i all sin enkelhet, bli søkbare på Google, sosiale medier og andre digitale plattformer.

Norges enkleste digitale markedsføringspartner

Hvordan kan du jobbe for å eliminere terskler selv? Første trinn er å starte med hjemmesiden din, identifisere styrker og svakheter og definere forbedringsområder. Hvordan ser hjemmesiden ditt ut? Hvilke sider kommer kundene dine fra?Hvordan kjøper man fra hjemmesiden din? Er det mulig å kjøpe? Og er det lett å forstå hva du tilbyr?

Hvis halvparten av kundene dine allerede er forsvunnet fordi hjemmesiden din er treg, kan du forvente at andre kunder vil få et dårlig inntrykk av din virksomhet også, hvis hjemmesiden din er rotete, ikke mobiltilpasset, eller hvis kjøpeprosessen er komplisert. Det må være enkelt å navigere og forstå din hjemmeside.

Sjekk om hjemmesiden din er mobiltilpasset


Kilde:
Capturing attention in feed
Google
Berghs School of Communication