,

10 digitale trender du som bedrift bør bli bedre kjent med i 2016

Forbrukere er daglig utsatt for nye produkter, tjenester og spennende digitale innovasjoner på ulike plattformer, og gjennom sosiale medier. Forventningene til at deg som bedrift er mange. Du skal være personlig, effektiv og i store trekk gjøre kundens tilværelse enklere. Hva gjelder det så som bedrift å oppdatere seg på for å følge med i tiden, tilnærme seg kundens ønsker, og samtidig få de til å investere i din merkevare?Vi har latt oss inspirere av Conversation Advantages artikkel om nettopp dette, og gir deg her innsyn i hvordan du bedre kan lykkes med digitale medier i det nye året.

Søk og e-handel på sosiale medier

Hva om du finner det du søker etter mens du surfer på sosiale medier som Facebook, og du samtidig kan foreta handelen direkte gjennom en meldingsapp? Facebook jobber med å gjøre akkurat dette mulig. Det betyr at du får direkte og nær kontakt med dine kunder. De kan bestille og kommunisere med deg uten å måtte ta seg ut av Facebook, og samtidig dele opplevelsen med sine venner. Enkelt og personlig.

Snapchat – kommunikasjon med utløpsdato

Denne meget så populære bilde- og videomeldingstjenesten har blitt spesielt tatt godt i mot av de yngre. Millioner av visuelle meldinger sendes hver måned, og det var bare et tidsspørsmål før bedrifter ville benytte seg av denne kommunikasjonsmetoden.

Den yngre målgruppen kan virke vanskelig å nå, da de stadig forflytter fokus fra et medie til et annet. Gjennom Snapchat når du de på et medie de ofte bruker, samtidig som du kan klare å holde på oppmerksomheten deres – da budskapene er korte og forsvinner kort tid etter at du har åpnet de. Handelshøyskolen BI gjennomførte en vellykket Snapchat-kampanje hvor de lot studenter fortelle om sin hverdag som student ved skolen, som et ledd i rekruttering av studenter.

Kommunikasjon via Snapchat virker relasjonsbyggende og personlig, og egner seg godt til integrerte markedsføringskampanjer.

Annonsering via Instagram

Visuell kommunikasjon er som kjent meget effektivt, og denne plattformen lar oss som privatpersoner formidle opplevelser og drømmer. Som bedrift kan du gjøre akkurat det samme. Flere utviklere har omfavnet denne måten å formidle en merkevares budskap på, og til nå meldes det om gode tilbakemeldinger fra forbrukere.

Her kan du som bedrift være kreativ og formidle visuelle budskaper som bilder, bildekaruseller eller 30 sekunders videoer. Visit Sweden var tidlig ute med sponset innhold på Instagram – med stor suksess. Med delikate bilder og kort tekst om ulike svenske destinasjoner skapte de positive følelser hos brukeren. Budskapet ditt bør altså være relevant og samtidig inspirerende.

Live video streaming

Siden både mobilbruk og teknologi er i utvikling, og visuell kommunikasjon ser ut til å kun bli essensielt for en bedrift å håndtere – kan live video streaming være et nyttig verktøy.

Merkaat og Periscope er apper som enkelt lar deg dele live videoer. Ved å trykke «stream» deler du øyeblikket med publikum, som kan kommentere og dele videre. Inviter publikum inn til din verden. La kunden din ta del i produksjonen av nye ideer og eventer.
Det som skjer nå, i dette øyeblikk, engasjerer. Spesielt om du som forbruker kan ta en aktiv del i dialogen.

Identifiserbar betal-per-klikk annonsering

På slutten av året var det mye fokus på en annonseringsmetode som både er effektiv og direkte – Adwords.
Med Adwords skreddersys innholdet gjennom å bevisst bruke søkeord målgruppen opererer med. Kunden din vil kun se innhold med nytteverdi. Samtidig betaler du som annonsør for hvert klikk du får, hvilket gjør annonseringen målbar. Siden denne formen for annonsering er så presis blir budskapet mer relevant, og kan bidra i prosessen med å gjøre kommunikasjonen viral. Du kan lese mer om dette her.

Målrettet interessebasert kommunikasjon via Pinterest

Pinterest er først og fremst en visuell plattform hvor du samler bilder du finner på internett, av ulike interesser og til inspirasjon. En slags interaktiv oppslagstavle.

Basert på brukernes bilder og opplslagstavler kan du som bedrift være meget målrettet, da du gjennom disse får mye informasjon om vedkommende. Kommuniser dine produkter og tjenester på en inspirerende måte. Nytt vil nå være at du kan kjøpe animerte filmpins, som beveger seg når du scroller ned siden – og stopper når du stopper. Bedrifter som LÒreal, Gap og Nestle har allerede investert i animerte filmpins – med stor suksess.

Kapitaliser på kombinasjonen helse og teknologi

Aldri tidligere har vi vært mer opptatt av helse. Heller ikke digitale verktøy til å nå helsemessige mål. Uansett om det er kosthold, meditasjon eller trening som opptar oss, trenger vi alltid litt hjelp til å motiveres, belønnes og til å få svar på spørsmål underveis. Dette byr på muligheter for bedrifter som har relevante bidrag å komme med, slik Apple og Nike har gjort med sin app HealthKit.

I forlengelse av dette vil den informasjon du under tiden har samlet inn kunne generere ytterlige resultater.

La forbrukeren markedsføre deg

Hvem lytter du mest til når du ser etter et nytt produkt? I 95 % av tilfellene velger vi å følge anbefalinger fra venner og medforbrukere.

Anbefalinger kommer naturlig nok av gode opplevelser. Gjør det mulig og attraktivt å dele disse opplevelsene. Dette gjøres enklest på kanaler som YouTube, Pinterest, Merkaat og Periscope eller Instagram.

Aktiviser forbrukere slik Microsoft gjorde med sin #makeithappen kampanje hvor publikum ble oppfordret til å dele sine nyttårsforsetter, hvor noen utvalgte fikk en Microsoft Lumnia som hjelp til å nå forsettene sine. Underveis ble de filmet og opplevelsen delt. Personlig og relevant.

Omni-kanal

En omni-kanal er en multikanalløsning som gjør kundens handleopplevelse enklere og mer fullstendig. Disney går foran som et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres. Reisen og opplevelsen starter på deres mobilresponsive startside, hvor besøkende får fullstendig hjelp til å planlegge og bestille tur, opphold og aktiviteter. Dette gjennom deres My Disney Experience verktøy. Tilstede i parken veiledes publikum av en app og får hjelp til å finne attraksjoner og svar på evt. ventetider. I tillegg til dette vil et Magic Band fungerer som både romnøkkel, minnebrikke for bilder og som hjelp til matbestilling.

Disney har på denne måten skaffet seg innsikt i kundens opplevelser, preferanser og utfordringer. Verdifullt for at du som bedrift både kan forbedre deg og utvikle deg, samtidig som forbrukeren vil få en opplevelse preget av veiledning og kommunikasjon fra start til slutt.

Content re-marketing

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, var et hett begrep i året som gitt.

Det handlet om å skape relevant innhold som både inspirerte og engasjerte brukeren. Vi produserte firmablogger og e-bøker. Lesere av innholdet ditt har som oftest funnet deg fordi du formidler noe av interesse. Så hvordan tar vi så dette til neste steg og holder på oppmerksomheten og får tidligere besøkende til å komme igjen? Her kommer re-marketing inn. Dette handler om å rette budskapet mot de som tidligere har besøkt siden din og passer segmenteringskriteriene dine. En slags påminnelse om hva du har å tilføre. Formidler du noe spennende og engasjerende mens de leser mail og sjekker YouTube – vil du kunne igjen kunne oppnå kontakt.