SLIK FÅR DU FLERE TIL Å LESE E-POSTEN DIN

Vi vil ikke at du leser dette.

Eller, det vil vi jo. Og hvis du gjør det så kanskje det er på grunn av setningen over. Det sies at den første setningen i en bok setter tonen for resten av historien. Det samme kan sies om emnelinjen i en e-post. I et begrenset område og for en begrenset tid, bør du – som bokens første setning eller avisens skremmende overskrift – fange og lokke leseren til videre lesning.

Men det er ikke enkelt. Hvert sekund sendes to millioner e-poster. Det har tatt deg ca 15 sekunder å lese så langt. Det er 30 millioner sendte e-poster. Hver dag får vi tilbud, reklame, nyhetsbrev og spam i våre innbokser. Pluss en hel haug med e-poster fra jobb og kanskje en og annen e-post fra mamma.

ØKT ÅPNINGSFREKVENS

Som bedrift ønsker man ikke å falle i den fellen at det man sender alltid blir ignorert eller slettet. Du har sikkert allerede brukt litt tid på innholdet i e-posten, så hva er det som hindrer deg fra å bruke litt tid på å skjerpe emnefeltet?

Ta en rask titt i innboksen din. Hvilke tekster tiltrekker deg, og hvordan er de utformet? Studier viser at et godt emnefelt til slutt kan føre til en økt åpningsfrekvens på opp til 30%. Mange amerikanske selskaper går som vanlig i forkant av kreative og fristende emnelinjer. Groupon gjorde seg tidlig et navn med emnefelt som Best of Groupon: The Deals That Make Us Proud (Unlike Our Nephew, Steve).

Andre selskaper har også et rykte for creative emnefelt, som for eksempel, Buzzfeed (”Not cool, Guys”) og Refinery 29 (”10 bizarre money habits making Millennials richer”).

6 tips for å skrive gode emnelinjer

  •      Vær ærlig! Det å overselge fører bare til skuffelse og risikoen for at de avmelder deg fra dine utsendelser.
  •      Fatt deg i korthet! Det ultimate emnefeltet er maks 6-10 ord. “Dit tilpassete produkt for nummer # 575838277595 er på vei” kan godt være “Din bestilling er på vei.”
  •      Det viktigste først! Da minimerer du risikoen for at det du virkelig ønsker å formidle ikke blir lest. Husk at nesten halvparten av mottakerne vil lese e-posten på mobilen, der de tegnene som vises er færre enn på datamaskinen.
  •      Tør å skille seg ut! Spill på humor, følelser og uvanlig vokabular eller sett et interessant spørsmål: “Hvorfor leser ingen e-posten din?”
  •      Folk elsker nummererte lister, “10 lister som får folk til å åpne e-posten din.”
  •      Ha en klar avsender. Ikke send e-post fra adressen noreply@bedriftsnavn.com. Og mens du er i gang, kast inn mottakerens navn i emnefeltet: “Hei John. Bestillingen er på vei. “

KOMPLETT PÅ TOPPEN

Når du er blitt en ekspert på emnefelt kan du gå videre til å fokusere på timing og segmentering. Hvem sender du til, og når? “Velkommen tilbake fra ferie” er kanskje ikke den beste e-posten i august til en liten bedrift som har jobbet hele sommeren. Kanskje i stedet “Takk for at du finnes” er på sin plass?

Og så hva? Ja, akkurat som en sterk start er avgjørende for å få mottakerne til å lese e-posten din, er en god finish viktig hvis du vil ha et svar. “Takk på forhånd” har i et studie vist seg å være den e-posten som har høyest svarprosent.

Så, med det sagt: På forhånd takk!