Pensjonister blir bare mer og mer attraktive for annonsørene

Visste du at forbrukerne over 50 år er de mest kjøpesterke? Disse investerer nå i drømmene sine som flotte leiligheter og fancy biler, og er svært attraktive for annonsørene.

Med 1,1 millioner ukentlige bedriftssøk og nesten 800.000 click on leads, ser vi stor økning i trafikk til annonsørene våre. Vi introduserer nye kombinasjonspakker, som gjør deg enda mer synlig – og du kan lese om hvordan vi nå har forsterket den lokale opplevelsen mot brukerne av Gule Sider.

Det grå gullet

Gruppen som snart er pensjonister, blir bare mer og mer attraktive for annonsørene. De er sprekere enn noensinne, har stor kjøpekraft, surfer på mobilen og kjøper flybilletter på internett.

Ca 1,5 millioner nordmenn er i dag mellom 50 og 74 år. Dvs. ca 35-40% av de mest kommersielt interessante menneskene i Norge. De er den første generasjonen som har levd hele livet i velferdsstaten. Vil de bli tidenes mest kravstore og kranglete pensjonister? Eller blir de den første moderne eldregenerasjon som vil «være unge» til de dør? Vår erfaring er at de er litt glemt, eller underkommunisert. Det er nok mange som har fokus på disse, men vårt inntrykk er at man gir de for lite oppmerksomhet i forhold til det potensiale som ligger der. Dette er den gruppen i Norge som sitter med den desidert største kjøpekraften. De har penger og er ikke redde for å bruke de. Eniro vokser, og spesielt på hos den yngre brukergruppen, samtidig som vi har et godt grep om det Grå gullet. Vi er veldig sterke på den voksne delen av befolkningen, og det er de som bruker oss mest. Vi er på ingen måte noen senior side, men en god del av de godt voksne her i landet er daglig innom oss. Gule Sider er en veldig god arena for å kommunisere med det Grå gullet.

Nye pakker

Etter å ha lyttet til hva både kunder og brukere forventer å finne når de bruker tjenesten vår, har vi lansert nye kombinasjonspakker for Gule Sider. Dette betyr ganske enkelt at om du kjøper en pakke, så spres dette i alle kanalene våre. Vi har også inkludert en del innholdskomponenter som tidligere måtte kjøpes som tillegg.

firmanavn

 

Alle de nye pakkene har følgende innhold inkludert:

  • Logo på treffside og profilside
  • Dyplenker
  • Søkeord
  • Rangering
  • Optimalisering
  • Lik profilering på tvers av desktop, nettbrett, mobil og i appene våre

Vi har sett på kunder som har lagt til disse komponentene, og de har i snitt sett en økning på 57% klikk i forhold til kunder uten dette innholdet.

Ta kontakt med din kundekonsulent for å høre mer om de nye kombinasjonspakkene.

Brukertall

Vi ligger jevnt på rundt 1,8 millioner unike brukere av Gule Sider.
Av alle som bruker Gule Sider, kommer 56% fra desktop og 44% fra mobile skjermer.

fb1
Det området vi ser størst økning i trafikktall på, er klikk på annonsørene våre:

  • Vi har totalt 1,1 millioner ukentlige bedriftssøk (+10% fra i fjor) og av disse har vi nesten 800.000 click on leads i uken (som er en økning på 15% sammenlignet med fjoråret).

Vi har et litt ulikt søkemønster på desktop og mobil, men styrken vår ligger i de tradisjonelle søkene – som håndverkere og servicetjenester. I Q3 ser vi følgende bedriftssøk på topp 20-listen:

  1. Frisør
  2. Restauranter
  3. Tannleger
  4. Rørlegger
  5. Elektriker
  6. Spisesteder
  7. Butikker
  8. Taxi
  9. Bilverksted
  10. Fysioterapeuter
  11. NAV
  12. Snekker
  13. Massasje
  14. Legevakt
  15. Biltilsynet
  16. Blomsterbutikk
  17. Advokater
  18. Psykologer
  19. Legesenter
  20. Fotpleie

Nyheter på tjenesten

Samtidig jobber vi mot å bli en enda mer lokal og relevant portal, og har nå såvidt begynt reisen på vei mot vår nye identitet – som blir å forsterke den lokale opplevelsen som bruker av Gule Sider.

Opplevelser i nærheten

Vi lanserte akkurat en ny oppdag nærheten-funksjon i appene våre som gjør det mulig å finne lokasjonsbasert innhold. Her finner du en presentasjon av stedet du befinner deg, wikipediaartikler om steder/objekter i nærheten samt bedrifter og tjenester i utvalgte kategorier.

gulesider

Anmeldelser

De fleste lytter til anbefalinger fra venner, og gode anmeldelser kan hjelpe bedrifter med å bli valgt. For å øke kvaliteten og antallet anmeldelser har vi inngått et samarbeid med Yelp og Tripadvisor. Nå kan du se omtaler på Restauranter og Hoteller, samtidig som vi stadig legger til flere bransjer.

Pålogging

Nå kan du også logge deg på Gule Sider med Facebook eller Google. Dermed kan du legge inn anmeldelser, og etter hvert tilpasse og dele innhold. Vi ser en stor økning i antallet brukere som logger seg på, så vi gleder oss til å fortsette arbeidet rundt dette.

Vi hyller våre kunder

I vår nye kampanje “Min historie – ditt nabolag” hyller vi kunder rundt om i hele landet. Her går vi inn bak disken og ned i kjellere, og byr på nære og spennende historier om hvordan drømmer ble til virkelighet. Vi minner også nordmenn om hva det betyr å handle lokalt – både for tilværelsen og nærområdet.

Du kan lese mer om kampanjen her.