Hvorfor visuell kommunikasjon er viktig for din bedrift

Har du forsøkt å forklare noe med tekst, for så å tenke at det hadde latt seg forklare mye bedre med bilder? Der har vi nok alle vært.
De fleste bedrifter vet at visuelle fremstillinger av innhold er viktig, men mange vet ikke helt hvorfor.
At det tillater selskapet å formidle innhold på en mer spennende og engasjerende måte, med bilder og videoer, er klart. Men visste du at det også finnes vitenskaplige årsaker til hvorfor dette bør være noe for din bedrift?

Helt enkelt når visuelt innhold hjernen raskere, og det er enklere å forstå enn informasjon i tekstform. Hjernen vår er programmert til å gjenkjenne og forstå visuelt innhold i større grad og 90 % av all informasjon som når hjernen – er visuell.
Tenker du på de inntrykk vi står ovenfor hver dag er alt dette ganske naturlig.
Ansiktsuttrykk, kroppsspråk, kart og skilt i trafikken. Denne informasjonen tar vi til oss og forstår (som regel) umiddelbart.
Det tar lengre tid å prosessere tekst, mens ikke-verbal, visuelt innhold – tar oss 0,25 sekunder å ta inn. Dette forklarer bla. hvorfor vi av og til må lese samme tekst flere ganger for å forstå innholdet.

I følge National Center for Biotechnology Information er vår gjennomsnittlige kapasitet til å holde fokus 8 sekunder. Dette er en nedgang fra år 2 000, da den var på 12 sekunder. Vår kapasitet til å fokusere på en ting om gangen er enda lavere, hvilket krever mer fra tilbyderne. Budskapet bør fenge med det samme, og må heller ikke være for langt. På mindre enn ett sekund har vi tolket et bilde eller en video, hvilket betyr at du har de neste 7 sekundene på å engasjere forbrukeren.

Og visste du at:

  • Vi tar til oss visuell informasjon 60 tusen ganger raskere enn tekst – Krista Neher
  • Øyet kan registerer 36 tusen visuelle beskjeder i timen. – Jensen, 1996
  • Artikler med visuelt innhold får 94 % flere klikk enn de uten.- Jeff Bullas
  • 60% av forbrukerne sier de helst tar kontakt med en bedrift som er synlige med bilder når de søker online. – Jeff Bullas
  • Når mennesker hører informasjon, husker de som regel 10 % tre dager senere. Er det derimot et bilde knyttet til teksten – husker man 65 % av informasjonen tre dager senere.
  • Visuelle hjelpemidler i klasserommet forbedrer læring med opp til 400 % – 3M Corporation, 2001

Så hvilke hjelpemidler kan vi ta i bruk, for å informere og samtidig engasjere forbrukeren best mulig?

Det er påvist at besøkende tilbringer 100 % mere tid på sider med videoer og at det er 85 % mer sannsynlig at vedkommende kjøper et produkt etter å ha sett en video om produktet.
Har du produkter eller tjenester som enklere kan beskrives i en video? Lag en how-to video hvor du illustrerer og demonstrerer hvordan man f.eks setter sammen den lekre hyllen du selger. Denne kan også gjøres animert. Har du fornøyde kunder? La de fortelle om opplevelsen og legg denne stolt ut på nettet. Applikasjonene Nutshell, Magisto og Animoto hjelper deg med video-produksjonen.

Deler du opp teksten med noen appellerende bilder, frister det mer å bli på siden din, og samtidig lese hele teksten. Et bilde kan formidle kompliserte konsepter og samtidig skape følelser. Om ikke bildene er tatt av deg eller dine leverandører, sørg for at du eier de før du tar de i bruk. På internett kan du finne flere bilde-databaser som formidler gratis bilder. Kvalitet og relevans er selvsagt viktige faktorer.
Ønsker du i å assosiere en positiv følelse til produktet eller tjenesten du selger? Legg ved et bilde som formidler nettopp denne følelsen! PicMonkey er en applikasjon som enkelt hjelper deg med bilde-redigeringen. BeFunky kan bidra med farger, rammer og andre finesser.

Infographics er en annen visuell fremstilling av informasjon. Gjør komplisert data om til lettfattelige illustrasjoner som du trenger få ord til å introdusere. Mestrer du å kommunisere nyttige fakta gjennom infographics, er dette noe som ofte tas i bruk av andre det er relevant for – og på denne måten spres viralt. Motsatt kan du ta i bruk eksisterende infographics, så lenge du krediterer kilden. Verktøyet Canva kan hjelpe deg på vei mot gode infographics. Med Infogr.am kan du tilføre grafer, tekster og kart – helt gratis.

Memer er bilder med pålagt tekst, gjerne av der humoristiske slaget. Dette er en lett og underholdende måte å kommunisere et budskap på. Spesielt vil dette være relevant om du skal formidle en positiv stemning. Mer enn de andre visuelle effektene, blir det her viktig å se om memer treffer målgruppen din og er riktige for merkevaren din. Hold deg til gode bilder som passer budskapet, og lag en kort tekst. Disse passer fint til deling i sosiale medier og spres ofte raskt. Pixlr Editor er et godt verktøy om du skal skape memer.

Presentasjoner var tidligere kun et internt verktøy, men er en fin måte å formidle informasjon ut mot kundene. Presentasjoner har en lignende funksjon som infographics, med stort fokus på attraktiv design og farge. Dog kan du benytte deg av en presentasjon om innholdet er for stort for en infographic. Ta en titt på Prezi, present.me og Slide Rocket for enkle og gode presentasjonsverktøy.

Med et skjermbilde kan du ta med publikum inn til bedriftens hverdag. Du kan vise hvordan enkelte funksjoner ser ut og virker, og supplere salgsinformasjon kundene dine allerede kjenner til.
Et skjermbilde kombinerer du gjerne med en referanse fra en kunde eller en marketing-tekst, for å gjøre innholdet enda mer kredibelt. Har bedriften din en app er det spesielt gunstig å vise dennes funksjoner gjennom et skjermbilde hvor du fremhever det du vil å formidle. Awsome Screenshot, Fireshot og Lightshot er gode hjelpere når du skal produsere flotte skjermbilder.

Kanaler som You Tube, Periscope, Snapchat, Instagram og Pinterest tillater oss å på en enkel måte å uttrykke oss visuelt og har samtidig stort potensiale med tanke på viral spredning. Formidler du et godt visuelt budskap på eksterne plattformer som disse sosiale mediene, og på søkeplattformer som Gule Sider, og samtidig viderefører dette til digitale flater på egen webside – kan du lykkes med å holde på konsumentens oppmerksomhet og samtidig formidle et helhetlig budskap.