Unngå disse feilene i din digitale markedsføring

En klassisk fallgruve i markedsføring er at man ignorerer de mange nye digitale mulighetene og overbeviser seg selv om at det ikke er noen grunn til å endre på noe som fungerer. Til slutt er det dog din virksomhet som kommer å henge bak i konkurransen om kundene. Her finner du noen av de vanligste feilene bedrifter gjør i sin digitale markedsføring, og tips til hvordan du kan forbedre din egen digitale tilstedeværelse.

“Ikke noe for meg”

Tro ikke at en digital tilstedeværelse ikke er relevant for deg selv om du kanskje kun har en fysisk butikk. I dag starter de fleste kjøpsbeslutninger med at kundene leter etter informasjon på nettet. På Gule Sider søker hver uke 1,8 millioner kunder etter produkter og bedrifter. Av disse kommer 6 av 10 til ta kontakt med minst ett selskap. Så det finnes ingen unnskyldning for ikke å være på nett, uansett hvor liten din bedrift er.

Ikke søkbar

Kun 10% av dine potensielle kunder vil finne din virksomhet på nettet ved å søke etter firmanavnet ditt. De resterende 9 av 10 kundene vil i stedet finne deg når de søker på søkeord og område, som for eksempel “bilverksted + Hamar”. Du må derfor være søkbar på søkemotorene via relevante søkeord.

Legger listen for lavt

Som du antakelig vet klikker kundene oftest på treffene som kommer lengst opp i søkeresultatet på søkemotorene. På Gule Sider får de 5 selskapene som havner øverst i hver kategori rundt 73% av all oppmerksomheten fra kundene. Sikre deg derfor alltid de søkeordene som passer for deg og dine kunders søkeadferd, slik at du forbedrer din rangering i søkeresultatet.

Dårlig eller ingen hjemmeside

Ikke glem at din digitale tilstedeværelse krever en mobilvennlig hjemmeside som er søkemotoroptimalisert! I en undersøkelse utført av yp.com sier 30% av kundene at de velger bort bedrifter uten en hjemmeside. Og 26% sier de velger bort selskaper med hjemmesider som er vanskelig å navigere på. Du må derfor ikke bare være søkbar. Du må se bra ut også. Ellers vil du gå glipp av kunder. Les mer her.

Ser ikke verdien

Det viktigste for deg er ikke hvor kundens søk starter, men at reisen slutter hos deg! Jo bedre du synes på Gule Sider, jo større er sjansen for at du vil synes bedre på blant andre Google. Gjennom annonsering på Gule Sider forbedres også dine organiske resultater på Google. (Ca. 42% av Gule Sider sin trafikk kommer fra Google). I de fleste tilfeller vil din annonsering på Gule Sider synes bedre på Google enn din egen hjemmeside vil.

Så – hvordan forbedrer du din digitale tilstedeværelse?

Din digitale tilstedeværelse skaper en målbar synlighet. I dag leter de fleste kundene etter informasjon på nettet. Men å gjøre seg synlig på den lokale digitale markedsplassen er ikke alltid lett for små- og mellomstore bedrifter. Lag en enkel hjemmeside, sørg for å være synlig via søkemotorer (Google, Bing, gulesider.no etc.), og få deg en eller to bedriftsprofiler på sosiale medier – avhengig av hva målet ditt er. Lag også en strategi for markedsføringen din og etabler noen klare KPI´er.

Med Gule Sider sin hjelp kan du skape en synlighet tilpasset dine behov og dine forutsetninger. På våre kundesider kan du lese mer om våre ulike produkter, for eksempel hjemmesider, Nett-sjekk og søkemotoroptimalisering. Les mer her!