7 tips til lansering av nytt produkt

Skal du lansere et nytt produkt eller tjeneste ønsker du naturlig nok oppmerksomhet rundt dette fra de rette menneskene og du vil synes i de rette kanalene. Sjansen er stor for at det er flere som på samme tidspunkt ønsker det samme som deg.

Vi gir deg noen tips til hvordan du kan få en best mulig lansering:

Start tidlig 

Menneskene du skal nå ut til har mest sannsynlig en noe hektisk hverdag, og er det presse involvert må du også regne med at det er flere som har gjort en håndsutsrekning – på samme tidspunkt som deg. Jo tidligere du kommuniserer at det er noe på gang, desto større mulighet har du for å få deres oppmerksomhet.

Hold kontakten 

Klarer du allerede 6-8 uker i forkant å gi de en forsmak på hva som kommer, og samtidig frem til lansering holde kontakten – kan du bygge opp forventningene og sørge for mer interesse og bedre dekning på kommende lansering.

Fokuser på de rette menneskene

Dette kan være enkelte kunder, prospects eller bloggere, såkalte «influencers». Velg noen få, ta direkte kontakt og gi de en innføring i det som skal skje og om mulig la de teste produktet i forkant av lansering.

Involver partnere

Har du partnere har du naturlig nok et forlenget nettverk gjennom disse. Gjør det naturlig for disse å ta del i det som skjer. Kanskje kan du på et tidlig tidspunkt involvere de i utviklingen av produktet eller hvordan de best mener dette bør lanseres og kommuniseres. Få de engasjerte nok til å involvere sitt nettverk.

Vær annerledes

Selv om produktet du skal lansere ikke nødvendigvis er revolusjonerende, kan lanseringen din være det. Ha tillit til produktet og krev en posisjon. Gi et tydelig bilde av hvorfor produktet er et «must» for målgruppen din. Fortell historier og inspirer gjennom videoer.

Gjør lanseringen til et event

Inviter til en sammenkomst for de rette menneskene. Ha fokus på produktet og vær tro mot merkevaren din, men skap en opplevelse og vær en historieforteller. Marker samtidig lanseringen i alle dine kanaler. På hjemmeside, i nettbutikk og på sosiale medier.

Hold på oppmerksomheten

Nå har du mest sannsynlig nådd ut til ganske mange med nylanseringen din gjennom forarbeid og event på lanseringsdag. Bra! Samtidig er det nå jobben skal gjøres. Følg opp presse, som kanskje ikke har hatt tid til å omtale produktet eller tjenesten din. Send oppfølgingsmailer til nettverket ditt og be om tilbakemeldinger. Og ikke minst, fortell brukere og kunder om hvilken flott lansering dere hadde og minn de på hvorfor produktet er nettopp for de.